Fietsvakantie 2010: Zevenaar - Wenen

Dag 11 afstand: van: naar:
Dinsdag 27 juli 2010 76,0 km Lichtenfels Allersdorf (Bayreuth)

Na een regenachtige nacht staan we op, onze tent is droog gebleven. Die van twee fietsende vrienden, die gisteren ook op deze camping zijn aangekomen, helaas niet. We vertrekken wat later dan anders, om kwart over negen. Gelukkig is de etappe naar Bayreuth niet zo lang. We fietsen door een mooi weidelandschap bij de Main langs. De route gaat over landweggetjes en bospaden, met een paar leuke klimmetjes. In Burgkunstadt is het tijd voor een koffiebreak, hierna vervolgen we onze route richting Kulmnach strak langs het spoor. Eerst over een fietspad, later over een betonnen landbouwweg die niet overal even goed befietsbaar is. Als de landbouwweg weer een fietspad is geworden, steken we de Main over via een overdekte houten brug.

Overdekte houtenbrug over de Main

Even na Mainleus, bij een recreatiemeer, verlaten we de hoofdroute van Praagroute en nemen we het alternatief naar Bayreuth. Bij Unterzettlitz gaan we op zoek naar een cache bij een brug, maar helaas moeten we, na lang gezocht op, onder en naast de brug, concluderen dat we deze niet gaan vinden. Een beetje teleurgesteld fietsen we door met de hoop de volgende wel te vinden. Deze cache ligt in de buurt van een oud schoolgebouw, waar we ook weer een tijdje moeten zoeken, maar uiteindelijk hebben we naar boven gekeken en toch de cache nog gevonden. Inmiddels is het al 13:00 uur, tijd voor een broodje op de betonnen trap van het schoolgebouw. De geplande vroege aankomst in Bayreuth wordt het niet meer, maar we hebben het naar onze zin. De fietsroute volgt de Rotermain, door het 'dal'. Bij Altenplos houden we een stop bij de supermarkt voor wat drinken en een banaan. We fietsen rond half vier Bayreuth binnen.

We gaan op zoek naar Gasthof Herzog1, de overnachtingsplek die we geselecteerd hebben (en de enige die in het routeboekje vermeld staat). Helaas zit deze vol, we worden doorgestuurd naar een gasthof even verder op in de straat, maar ook die zit vol. Het volgende advies is de Tourist Info bezoeken, dus fietsen we verder naar het centrum maar we vinden deze niet. Inmiddels is het vier uur en we besluiten een willekeurig hotel binnen te gaan. Deze hotelier vertelt ons dat alles in Bayreuth vol zit in verband met de Bayreuther Festspiele. Hij is echter wel zo vriendelijk om de overnachtingscatalogus van de Tourist Info erbij te pakken en enkele (goedkope) overnachtingsplekken in de omgeving te bellen. Poging 4 is raak, in Bindlach is een Gasthof, met de douche op de gang en goed eten volgens de hotelier. Wat wil je nog meer. Wim zet het adres in de GPS en we gaan fietsen. We fietsen Bayreuth uit, maar Bindlach staat niet op de borden. Vreemd! Hebben we geen kaarten van dit gebied? Deze pakken we erbij en al snel blijkt dat we de verkeerde kant op zijn gefietst. Met de kaart erbij en een nieuwe GPS-opdracht doen we een nieuwe poging. We fietsen, over de ring, de hele stad door en komen uit in een industriegebied op de Bindlacherstraße, dat moet toch wel goed komen. Het is lastig de snelweg te kruisen, eenmaal aan de andere kant laat de GPS het weer een beetje afweten. Het ding wil over een weg die al jaren met grote hekken is afgesloten. Ondertussen hebben we wel trek en de wolken zien er ook niet meer zo vriendelijk uit. Dus maar snel doorfietsen via weer een ander bedrijventerrein. We komen uiteindelijk wel bij Bindlach, maar nog niet bij gehucht Allersdorf waar het gasthof echt zit. Er zit niets anders op dan doorfietsen.

Uiteindelijk komen we op een kruising en daar blijkt het Gasthof Zum Oschenberg te zitten. We zijn net op tijd binnen voor de regenbui. De kamer is riant, met wastafel, tv en in totaal drie bedden. We leggen de tent uit zodat die verder kan drogen en we gaan douchen. Opgefrist en wel schuiven we aan in het restaurant, waar ook locals en forensen zitten en - zoals beloofd - eten we heerlijke streekproducten.

1) update 8 maart 2022: Gasthof Herzog lijkt niet meer te bestaan.

De route van vandaag:
Lichtenfels - Mainleus : Main route
Mainleus - Melkendorf : KU8 route
Melkendorf - Buch : Rotmain route (Talstrecke)