Fietsvakantie 2010: Zevenaar - Wenen

Dag 16 afstand: van: naar:
Zondag 1 aug. 2010 76,7 km Waltendorf Passau

Na een ietwat onrustige nacht hebben we bij onze tent ontbeten. Het is al mooi, zonnig weer als we om 8:25 uur vertrekken. We fietsen via Asbach, Loham naar Mariaposching waar we de route langs de Donau weer oppakken. In Asbach komen we al diverse kerkgangers tegen. Op het fietspad is het nog lekker rustig zo vroeg op de ochtend. We fietsen vandaag veel op de dijk, waardoor we weer uitzicht hebben over de Donau en de omgeving.

Zicht op de Donau

In Deggensdorf zien we al meer fietsers. Ook zoeken we in dit plaatsje een bakkertje op. Het is even zoeken, maar in een zijstraatje vinden we een bakker die open is. Ook schenkt hij koffie, dus dit keer weer koffie met gebakje van de warme bakker. Als we door Deggenau heen fietsen, komen we al snel weer een bakker tegen, maar ja dat kun je niet weten en zeker niet op gokken op een zondag. We fietsen verder langs de Donau maar helaas ligt er een snelweg tussen ons en de rivier. Dat is wat minder, maar het dal moet ook met de auto's worden gedeeld. Gelukkig is het maar een stukje van 2,5 km. We fietsen in hoofdlijnen langs de Donau, maar het fietspad snijdt gelukkig af en toe de bochten van de rivier af en gaat ook door wat plaatsjes heen. Onderweg komen we veel fietsers tegen.

Tegen half een pauzeren we in de buurt van Vilshofen a.d. Donau. Het is warm vandaag en na een tijdje in de zon zoeken we toch maar een schaduwplek op. Er komen veel sportvliegtuigjes over die de landing inzetten voor het naburige vliegveldje, waar we langs fietsen. De rest van de route volgt strak de Donau tot we vlak bij Passau komen. Daar fietsen we weer meer door bewoonde gebieden heen. In Passau hebben we de afslag bij de dam gemist, waardoor we uiteindelijk over een drukke brug de stad binnen fietsen. Al snel zitten we weer op een fietspad. Even later fietsen we een stuk over de boulevard van Passau waar diverse cruiseschepen liggen en we zigzaggen tussen de toeristen. We steken de Donau nog een keer over richting de camping. De camping "Zeltplatz Ilzstadt" ligt langs de (zwarte) Ilz en is onderdeel van de kanovereniging. Tegenwoordig is het "Camping Passau". Het grasveld is smal en langgerekt. We zoeken een plaatsje niet ver van het einde van het veld. We zien aan het puntje nog een eendenfamilie liggen.

Eenden

Na het opfrissen gaan we Passau te voet verkennen. Als we naar het centrum lopen, komen we de Fransman die ook op de vorige camping stond weer tegen. We wijzen hem de camping en lopen verder. De stad kun je zeer levendig en toeristisch noemen. We vinden snel een winkeltje, waar we de gebruikelijke vakantiekaartjes voor het thuisfront kopen. Ook in Passau worden we herinnerd aan het gevaar van water. Op de muur van een hotel staan tot ver boven ons hoofd strepen op de muur met waterstanden van de vorige eeuw, maar ook van begin deze eeuw. Op een plein vinden we een terras waar we gaan zitten, het blijkt een Italiaan te zijn. We besluiten daar ook te gaan eten. Na het diner gaan we nog opzoek naar enkele caches die de stad rijk is. Tegen 10 uur vinden we het wel welletjes en gaan terug naar de camping die inmiddels een stuk voller staat.

De route van vandaag:
Waltendorf - Passau : Donauradweg (DRW-R6)