Fietsvakantie 2010: Zevenaar - Wenen

Dag 20 afstand: van: naar:
Donderdag 5 aug. 2010 80,0 km Grein Rossatzbach

We staan op en we ontbijten op een bijzondere picknickbank. Als we bijna klaar zijn met het ontbijt, azen de achterburen, een Tsjechisch gezin met auto, al op het bankje. We krijgen de tent helemaal droog ingepakt. We fietsen om 10 voor negen 2 kilometer terug naar de route, waar we via de brug de Donau over te steken. We zijn nu in Niederösterreich. Het is vandaag een warme dag. Later op de dag zelfs nog zo'n 26 graden Celsius. Als we Grein weer voorbij zijn, zien we een trein langs de berg rijden. We fietsen een tijdje met de trein op, die materialen voor spooronderhoud vervoert.

Trein

16% dalingBij Ybbs a/d Donau nemen we tijd voor een lekkere bak koffie met gebak. We zijn actief aan het fietsen, dus we genieten er van. De route gaat verder door dit stadje en daarna weer langs de Donau. In Pöchlarn zoeken we de supermarkt op waar we wat drinken kopen voor bij de lunch. We besluiten aan de Donau te lunchen vlakbij een dam. Leuk om te zien hoe de schepen langs varen en aanmeren bij de sluis. Vol energie fietsen we door naar Melk. Bij Melk fietsen we langs diverse cruiseboten die hier liggen afgemeerd. De gasten zullen Melk wel aan het bezoeken zijn. Bij een inham, zoeken we een cache. Na meerdere zoekpogingen vinden we de schat uiteindelijk. In het plaatsje Melk ligt een beroemd klooster, waar veel toeristen op afkomen. We proberen de drukte een beetje te vermijden, maar verkopers staan midden op het fietspad, om fietsers over te halen een stuk met de boot te nemen. Wij zijn op fietsvakantie, dus dat doen we niet. Als we Melk weer voorbij zijn, is het ook weer rustiger op de fietspaden. In Schönbühel krijgen we een leuk klimmetje bij een slot langs.

Slot

VeltlinerOnderweg willen we graag in Aggsbach boodschappen doen maar de buurtsuper heeft siësta. We besluiten door te fietsen, desnoods nemen we wel een pontje op en neer om boodschappen te doen aan de andere zijde. Onderweg komen we nog info-bord tegen, waarop staat dat in Rossatz ook een buurtsupertje zou moeten zitten. We gokken erop. Vlakbij Rossatz fietsen we door wijnvelden en fruitbomen. We besluiten eerst door te fietsen naar de camping in Rossatzbach om onze tent op te zetten en in te richten. Met de kale fietsen, fietsen we terug naar Rossatz. Het fietst wat onwennig zo zonder al die tassen. De buurtsuper is nog dicht tot 16:30 uur, dus we pakken eerst maar een terrasje waar we een lekker biertje drinken. Na 17:00 uur gaan we alsnog de winkel in en sprokkelen wat eten bij elkaar, zodat we bij de tent kunnen eten. Na het eten willen we nog even op een terrasje zitten bij de receptie, maar die blijkt na 8 uur dicht te zijn. We besluiten Rossatzbach maar verder te verkennen en een andere kroeg blijkt de wekelijkse rustdag te hebben. Een stukje verder langs de hoofdweg, horen we leven in de brouwerij. Nou ja brouwerij... het blijkt een wijnstube te zijn. Daar genieten we van twee heerlijke glaasjes wijn. We gaan vrolijk terug naar de camping, alwaar we diep in slaap vallen.

De route van vandaag:
Grein - Rossatzbach : Donauradweg (DRW-R6)