Fietsvakantie 2010: Zevenaar - Wenen

Dag 21 afstand: van: naar:
Vrijdag 6 aug. 2010 74,1 km Rossatzbach Klosterneuburg (Wenen)

Het einde is in zicht, vandaag de laatste volledige etappe. Het is lekker weer vandaag. We halen brood op de camping voor het ontbijt. Over de Donau varen zo vroeg al diverse schepen. Tegen 9 uur hebben we het ontbijt op, tassen ingepakt en de tent afgebroken. Klaar om uit te checken en de verder te fietsen richting Wenen. Al snel stappen we van de fiets af om bij enkele stenen muurtjes uit de Romeinse tijd een schat te zoeken.

Romeinse restanten

We volgen de Donau aan de zuidzijde. In het historische plaatsje Mautern a/d Donau fietsen we over het terrein van Römermuseum dat nog is gesloten. In het dorp halen we, zoals gebruikelijk, ook direct onze lunch bij de bakker. We fietsen verder door wijngaarden met in de verte een groot klooster (Benedictijner abdij Stift Göttweig) op een hoge heuvel.

Klooster

Een stuk later fietsen we langs een grote dam met uiteraard een waterkrachtcentrale.

Dam

Na de lunch, tussen Pischelsdorf en Langenschönbichl, fietsen we langs de Donau Tulln binnen. Deze stad stond in de oudheid bekend als Romeinse ruitervesting. Daar worden wij nog aan herinnerd middels grote monumenten. Na Tulln is de weg recht aan recht toe, net als de Donau. Hier kunnen we lekker doortrappen. Vlak voor Klosterneuburg buigen we licht van de Donau af, waardoor het weer gezelliger fietsen is. Om 15:10 uur bereiken we de Donau camping Klosterneuburg. Daar mogen we de tent op zetten op het veldje bij de ingang. Niet zo'n best veldje, maar het andere tentenveldje is voor de komende nacht bezet door Engelse jongeren met een dubbeldekker bus. Na het douchen verkennen we het plaatsje. Het loket bij het station is helaas al gesloten, waardoor we morgen eerst naar het Wien Westbahnhof besluiten te gaan om de terugreis te boeken. Bij de plaatselijke Spar halen we een Grüner Veltliner Smaragd wijn om te toasten op het volbrengen van de tocht 's avonds. We delen 'onze' picknickbank met een Engels stel, die van Engeland naar Istanbul zijn gefietst en nu op de terugweg naar huis zijn. Ruim 100 dagen zijn ze nu onderweg. In verband met de hittegolf hebben ze een deel van de terugreis met vliegtuig afgelegd. Na het eten lopen we met de GPS nog een rondje door Klosterneuburg, zoals de naam al verraad, ook een historisch vestingstadje.

De route van vandaag:
Rossatzbach - Klosterneuburg : Donauradweg (DRW-R6)