Fietsvakantie 2010: Zevenaar - Wenen

Dag 25 afstand: van: naar:
Dinsdag 10 aug. 2010 15,9 km Klosterneuburg (Wenen) Wenen - Westbahnhof
Dinsdag 10 aug. 2010 881,2 km Wenen - Westbahnhof Mainz - Hauptbahnhof

We kunnen het rustig aan doen vanochtend, want onze trein vertrekt om 11:44 van het Wien Westbahnhof. We ontbijten rustig en kletsen nog wat met een ander Nederlands stel dat sinds de dag ervoor op de camping staat. Zij zijn vanaf Venlo naar Budapest gefietst en gisteren met de trein weer terug naar Wenen gekomen. Ze hebben een luierdagje ingepland.

Tent

We breken onze tent af en leggen de laatste fietskilometers af naar Wenen. Het is even wennen zonder fietsbroek, maar het is slechts zo'n 15 kilometer. Goed gemutst en met een beetje weemoed fietsen we Klosterneuburg uit langs de Donau. Het laatste stuk van de route is verhard en bebouwd. Voor we het weten zijn we al in de wijk Heiligenstad, het stationnetje waar we de voorgaande dagen overstapten van de trein naar de metro of een andere trein. Wenen kent goede fietspaden en bewegwijzering door de stad. We volgen een stukje de Donaukanalradweg en bij het Franz-Josefs station nemen we de Gürtelradweg naar station West. Het is een bijzondere ervaring om door zo'n grote stad te fietsen. Ruim een uur te vroeg zijn we al bij het station. Daar halen we beneden in de hal nog wat te drinken en te lezen. Daarna gaan we naar het spoor boven waar we zien hoe de trein wordt gerangeerd en waar we een half uurtje voor vertrek onze fietsen zonder bagage kunnen inladen in de bagagewagon. In deze trein wordt dat voor ons gedaan. Spannend hoe dat met de andere treinen gaat.

Trein OIC640

Om 11:44 exact vertrekt onze Intercity naar het westen, naar Salzburg om precies te zijn. Een echte intercity, deze stopt alleen op de grotere plaatsen. Onderweg zien we een andere kant van Oostenrijk: bergen met witte toppen. Om 14:49 komen we aan in Salzburg, een station dat op dit moment wordt verbouwd. We hebben een uur de tijd om onze benen te strekken. Joke heeft zin in een milkshake en gaat opzoek op deze warme dag. Wim blijft bij de fietsen. Na zo'n 20 minuten verschijnt Joke weer met twee milkshakes in haar hand. We genieten er even van. Om 15:51 zou onze trein er moeten zijn, maar deze is er nog niet. Enkele minuten later staat de trein er alsnog. We blijken helemaal voorin de trein te moeten zijn, want daar is de gecombineerde fietswagon. Al slingerend over het perron fietsen we naar voren om tijdig in te stappen. Geen conducteur in de buurt. Met zijn tweeën tillen we de fietsen één voor één in de trein. De fietsen moeten in deze trein hangen aan het voorwiel dwars in het rijtuig. We twijfelen of dit goed is voor het voorwiel. Maar de machinist komt even zijn hok uit en vertelt dat de fietsen zo het veiligst worden vervoerd. En zo passen alle gereserveerde fietsen er ook in. We zitten dit keer in de Eurocity en niet veel later rijden we Duitsland al binnen. We leggen met deze trein in totaal 502 kilometers spoor af. Onderweg stoppen we 9 keer. De afstanden tussen de plaatsen variëren van 7 kilometer naar de grens tot 107 kilometer tussen Stuttgart en Mannheim, waar we deze trein weer verlaten. Het is ondertussen al 21:05 als we zijn uitgestapt (de trein had onderweg een kwartiertje vertraging opgelopen). In Mannheim hebben we weer een uurtje wachttijd. We zoeken nog een winkeltje voor wat versnaperingen voor op het perron en voor in de volgende trein. Om 21:44 nemen we de volgende trein, eentje die niet is gereserveerd. Het is een regionaal treintje, een echte stoptrein. Want deze trein staat meer stil dan hij rijdt. Gelukkig rijdt hij wel in de goede richting, het noorden naar Mainz. Hier zetten we de fiets tegen enkele klapstoeltjes, vergelijkbaar met de Nederlandse regionale treinen. Even na 23 uur komen we aan in Mainz. Het station maakt een uitgestorven indruk. We nemen hier weer de lift omhoog om van spoor te wisselen. Je moet niet claustrofobisch zijn, want de lift is weer smal. Er past net een fiets in met tassen. Op het juiste perron aangekomen, treffen we een IC-bord aan met wagonaanduidingen. Eindelijk duidelijkheid over waar we moet staan met onze fietsen.

De route van vandaag: (fiets)
Klosterneuburg - Heiligenstadt : Donauradweg (DRW-R6)
Heiligenstadt - Franz-Josefs Bahnhof : Donaukanalradweg
Franz-Josefs Bahnhof - Wien Westbahnhof : Gürtelradweg

De route van vandaag: (trein)
Wien Westbahnhof - Salzburg Hauptbahnhof : OIC 640 (11:44-14:49)
Salzburg Hauptbahnhof - Mannheim Hauptbahnhof : EC 316 (15:51-20:48)
Mannheim Hauptbahnhof - Mainz Hauptbahnhof : RB 18078 (21:44-23:06)