Fietsvakantie 2011: Argelès-Gazost - Maastricht

Dag 2 afstand: van: naar:
Dinsdag 26 juli 2011 20,1 km Argelès-Gazost Lourdes

Tegen half zes hebben we de eerste ochtendstop. We zijn te vroeg, dus we hebben een extra pauze om ons op te frissen. Tegen kwart voor zeven wordt de eerst groep gedropt bij het station van Capvern. Ook een stel “Oude wegen fietsers” gaan er hier uit. Wij zijn benieuwd of we ze onderweg nog weer tegenkomen. Rond acht uur zijn we in het centrum van Argèles-Gazost, een uur eerder dan gepland.
Om kwart voor negen hebben we de busrugzak herpakt, de voordragers weer gemonteerd en de tassen aan de fietsen, klaar om richting Lourdes te vertrekken. Voordat we Argèles-Gazost verlaten gaan we eerst enkele caches opzoeken, één in het park en één langs de oude spoorlijn annex fietspad. Helaas regent het, niet hard, maar toch. Leuk is anders om zo je vakantie te moeten beginnen op het zuidelijkste punt van je route.

Spoorbrug

We fietsen zoals gezegd over een voormalige spoorlijn, dat betekent vlak en licht dalend. Onderweg vinden we nog enkele caches. Halverwege komen we nog twee backpackende jongens tegen die ook richting Lourdes gaan.
In Lourdes aangekomen, regent het nog steeds. We gaan eerst naar de super, een Carrefour voor de boodschappen. We hebben een simpele camping op het oog aan de andere kant van Lourdes. Daar gaan we eerst heen. De tent op zetten, wat eten en dan het plaatsje bekijken zonder bagage, is de bedoeling. Bij camping Du Loup aangekomen blijkt deze er wat armoedig uit te zien, al zal het weer ook wel aan dat beeld bijdragen. De vriendelijke eigenaresse wijst ons op de “Abri”, een schuur waarin enkele tafels en stoelen staan. 't Is er erg stoffig, maar het is er droog en dat is wat telt.

Terras We besluiten na het opzetten van de tent daar maar direct te gaan lunchen. Na de lunch is het nog steeds niet droog, dus gaan we maar even liggen in de tent. Zo'n nachtbusreis is toch wel vermoeiend. Al denkend aan de terugreis vorig jaar, rijdt de bus echter wel snel en doeltreffend naar zijn eindbestemming zonder steeds de fiets met bagage in en uit de trein te halen.

Tegen half vijf in de middag worden we weer wakker, het lijkt droog en de zon schijnt zelfs even, letterlijk even. We besluiten desondanks toch maar naar het centrum te fietsen, kunnen we tenminste een terrasje pakken. Zo gezegd, zo gedaan. Aan de Boulevard de la Grotte stranden we op een terras van een Italiaan. Droog onder de luifel. Het regent ondertussen alweer hard, dus meer dan mensen kijken in Lourdes doen we uiteindelijk niet.