Fietsvakantie 2011: Argelès-Gazost - Maastricht

Dag 14 afstand: van: naar:
Zondag 7 aug. 2011 88,8 km Châteaumeillant Mornay-sur-Allier

Tijdens het ontbijt maken we nog een praatje met een stel dat de route naar het zuiden fietst. Zij nemen de bus terug naar Nederland vanuit Argelès-Gazost. Nadat we de natte spullen hebben ingepakt, gaan we eerst naar de super voor wat brood. 't Is zondag en dan wil je niet op tijd staan om een plaatsje met een bakker of super voor 12 uur te bereiken. Tegen 10 uur fietsen we uiteindelijk weg over een mooi glooiend landweggetje. Al snel hebben we een eerste klim van 8% en kan de trui alsnog uit. We fietsen door enkele plaatsjes, allen zonder voorzieningen. Ook zien we veel lege akkers, waarschijnlijk heeft hier graan gestaan. In St. Amand-Montrond zijn we een tijdje aan het cachen.

Brug

Daarna fietsen we verder langs een niet bevaarbaar kanaaltje welke we ook nog een aantal keer oversteken. We zien onderweg Fransen aan het wroeten in boomgaten. We lunchen bij de cache “Paske's picknick place”, helaas zonder de schat te vinden.

Wasplaats

Onderweg komen we op deze zondag nog enkele vrachtauto's met stro tegen. In Sancoins halen we een ijsje bij een vage kroeg die wel open is, verder ziet het plaatsje er uitgestorven uit. We fietsen verder over een departementale weg (D2072), dit is een weg in de categorie “drukke provinciale weg”. Op deze weg komen we nog drie vakantiefietsers tegen. We verlaten de route en fietsen een stuk door op de drukke weg op zoek naar een camping 6 kilometer verder in Mornay-sur-Allier. In Mornay aangekomen, krijgen we de indruk in Oost Europa te zijn beland. Het is er verlaten en verwaarloosd. We komen niet echt in het centrum, want dat ligt aan de ander kant van de weg. We zien een bord bij de municipal camping La Bruyère en een mooi leeg grasveld. Na de check of het sanitair gebouw open is, hangen we de waslijn op en hangen alle natte spullen te drogen want de zon schijnt nog. Daarna zetten we de tent op.

Camping

Tijdens het eten, komt er nog een caravan bij. Tegen 8 uur merken we dat het gras alweer nat wordt. Snel nog de laatste droge was naar binnen. Tijdens de afwas komen de vrijwilligers langs om het geld te innen en het sanitair te checken. De douches zijn goed en lekker warm en er is wc papier, dus deze onbeheerde camping is wat ons betreft meer dan 1 ster waard.