Fietsvakantie 2011: Argelès-Gazost - Maastricht

Dag 24 afstand: van: naar:
Woensdag 17 aug. 2011 93,8 km Bastogne Theux

We staan tegen 7 uur op. Het gras is nat en de tent hangt vol condens, maar de hemel is strak blauw. We ontbijten op het smalle straatje naast het grasveld, want die is droog. Tegen half negen zijn we onderweg naar het centrum. We vinden daar een bakker en gaan vervolgens op zoek naar de oude spoorbaan, tegenwoordig een fietspad. Deze staat niet in onze GPS-fietstrack, maar is aangeraden door diverse fietsers. Als we eenmaal op de spoorbaan fietsen, is het even opletten zodat we de goede hebben. Het blijkt te kloppen en we fietsen over een glad stuk asfalt.

glad fietspad/oude spoorweg

Onderweg komen we andere fietsers, hardlopers en honden uitlaters tegen. De spoorbaan loopt geleidelijk omhoog en is omringt met bomen. Op een gegeven moment is goed te zien dat het fietspad op een dijk ligt. Ter hoogte van Bourgy zien we de GPS track onderlangs ons pad kruizen. Een stukje verder verlaten de spoorbaan en krijgen afwisselender en glooiendere wegen. We zien veel (melk)koeien onderweg, afgewisseld met bomen/bos en lege weiden. Een boer is zijn pas gemaaide gras aan het schudden, ruikt lekker. Na een stevige klim fietsen we het dal van de Ourthe in. 't Is er een stuk frisser, omdat de bergwand de zon tegenhoudt. Bij de camping Moulin de Bistain drinken we een kop koffie met een wafel met slagroom. Beide met weinig suiker, waardoor het ons erg goed smaakt. De eigenaar/beheerder vertelt ons dat het de hele afgelopen week slecht weer is geweest met veel regen. We hadden het al gehoord van enkele N-Z fietsers en realiseren ons dat we een ongelofelijke mazzel hebben. Wij blijven de ochtend over landwegen fietsen.

vanaf het hoogste punt (572m)

We klimmen uiteindelijk door tot 572m hoogte volgens de GPS, het hoogste punt van onze vakantie. Na een afdaling volgt er later weer een klim, bovenaan blijkt dat we de col de Sets (487m) omhoog hebben gefietst. Niet echt “col” waardig, want de klim was heel geleidelijk en we fietsen op een plateau. We gaan lunchen in het parkje van Lierneux. Hier heeft in de jaren '50 een tram gereden naar Vielsalm. Na de lunch volgt een lange geleidelijke afdaling van zo'n 20 kilometer over een grotere weg. Twee vrachtwagens met boomstammen komen ons tegemoet, ze houden absoluut geen rekening met enige tegenliggers, laat staan fietsers. Gelukkig is de weg wel breed genoeg. Ook komen we jongeren tegen die op survivalkamp zijn geweest en aan het opruimen zijn. Afgepeigerd komen ze aan bij de vrachtauto waar hun vieze spullen in mogen. Tegen kwart over twee komen we bij de geplande camping aan. We zijn niet moe dus fietsen een stuk door, zodat we de klim van morgenvroeg nu alvast doen. We passeren nog enkele campings en ook een gesloten, uitgebrande camping. Daarna volgt de matige klim naar Stoumont (3,5 km van 4-8%).

uitzicht

Vlak voor het plaatsje is een mooi uitzichtpunt over het dal naar het oosten. Aan de weg in Stoumont is een tearoom en de verleiding is groot om een ijsje te halen, maar we zijn nog maar halverwege de klim. We slaan linksaf en de klim wordt nog steiler (6-10%) en dat ook nog 3 km lang. Door de lengte, stijging en in combinatie met de volop schijnende zon, lijkt deze klim aardig op de klimmen die we de eerste dagen in de Pyreneeën hebben gehad.
De route blijft na de “top” glooiend met uiteindelijk de verwachte afdaling, steil en dus snel. We zitten niet ver van Spa. In La Reid zien we net de school uitgaan. Raar om te ervaren dat voor sommigen de vakantie alweer voorbij is. Net voorbij La Reid kijken we op de GPS om een camping op te zoeken. Een van de campings aan de route zou erg prijzig zijn, dus daar gaan we niet heen. We besluiten naar een camping in Theux te gaan. De SI camping zou betaalbaar moeten zijn en ligt 2 km van de route af, aan de andere kant van Theux.

Daar aangekomen eten we eerst een ijsje. Op dit (sta-)caravanpark zetten we vervolgens onze tent op, op de aangewezen plek. Als de tent staat is het gedaan met de zon. Daarom maken we geen gebruik van het zwembad. Na het douchen, gaat het al regenen. We zitten nog droog onder een boom, maar hoelang? Als het harder gaat regenen duiken we de tent in. We wachten tot het droger wordt en gaan alsnog eten koken op het veldje achter onze tent. Als we aan het afwassen zijn, begint het opnieuw te regenen. Boven het afwashok is de bar, waar we een kop koffie bestellen. Na de koffie is het droog, dus Joke gaat de spullen naar de tent brengen en haalt het reisverslagschriftje. Er is deze avond Europa-league voetbal, dus meerdere mannen komen naar de bar om voetbal (Bayern Munchen – FC Zurich 2-0) te kijken op het grote scherm. We krijgen nog een biertje aangeboden van een vriendelijke Vlaming. Als het tijdens de rust droog is, besluiten we onze tent op te zoeken en te gaan slapen.