Fietsvakantie 2011: Argelès-Gazost - Maastricht

Dag 25 afstand: van: naar:
Donderdag 18 aug. 2011 56,7 km Theux Oost-Maarland

Het is droog als we opstaan, maar uiteraard is het gras nat en zit er veel condens aan de binnenkant van de buitentent. Als we naar het toiletgebouw lopen, slaat de hond van de eigenaar aan. Zo, nu weet iedereen dat er trekkers op de camping staan. We besluiten eerst de tent af te breken, want deze droogt toch niet. Daarna ontbijten we aan een picknickbank tussen het zwembad en het gebouw in. Een plek die de hond gelukkig niet kan zien, wel zo rustig. Tijdens het ontbijt groet de Vlaming ons nog. Hij vertelt ons dat het deze ochtend nog droog blijft, maar dat we vanmiddag regen kunnen verwachten. We hopen maar dat we voor de regen op de camping zijn.
We fietsen terug naar de route, het is nog fris. Terug op de route fietsen we over een drukkere weg. Na Polleur is het een kilometertje klimmen, racefietsers komen ons tegemoet.

uitzicht

Vlak voor Limbourg hebben we een steil klimmetje (12%) naar het historisch centrum. Dit klimmetje komt overeen met het klimmetje naar Biran op dag 4. Dit keer loopt Joke, want ze heeft last van de knie en wil morgen kunnen wandelen door Maastricht. Boven zien we een rustig dorpje, eigenlijk niet zo heel bijzonder. We dalen af naar het nieuwe centrum, voor Z-N fietsers een lange afdaling onder langs het kasteel.

kinderkopjes in Limbourg

Eenmaal het watertje over is er enig zicht op de achterzijde van het kasteel. We fietsen verder naar het centrum, waar we met een grote boog naar toe fietsen door het eenrichtingsverkeer dat hier geldt. Eenmaal op het plein zien we in een van de toegangswegen mensen in de rij staan, daar is vast een bakker die open is. Met brood in de fietstassen, fietsen we onder het spoor door het plaatsje uit. Tijdens de klim naar Bilstain zien we alsnog het kasteel in volle omvang. De weg is redelijk druk bij Bilstain, er passeren diverse vrachtauto's en met het slechte wegdek is dat niet fijn, want je wilt de gaten toch graag ontwijken. Nadat we de snelweg gepasseerd zijn dalen we af naar Clermont, een gezellig plaatsje met kinderkoppen. Helaas ook niet echt fijn om overheen te mogen fietsen. In Clermont nemen we de route verkorting naar Maastricht.

afdaling naar Clermont

Een stukje na Clermont worden we ingehaald door twee bussen van het Belgische leger. Bij de abdij van Val Dieu, zien we de bussen weer, ze hebben blijkbaar een uitje. Vlak voor de zoveelste Neufchâteau mogen we nogmaals klimmen (7%). De laatste klim van onze vakantie. In Warsage vinden we het tijd om te lunchen, de winkels hebben middagsluiting dus weer geen extraatjes. We zitten op een bankje bij een gemeentelijk gebouw in de schaduw en de fietsen in de zon en wind. We hangen de handdoeken uit om te drogen. Er komt veel verkeer door het dorpje, waaronder landbouwvoertuigen en een bus naar Clermont. Na de lunch fietsen we door een stukje Nederlandstalig Belgisch Limburg, te herkennen aan het betere wegdek. Niet veel later, zo tegen half twee fietsen we Nederland binnen. Via Mesch en het gezellige Eijsden fietsen we over bekende wegen naar de camping in Oost-Maarland.

Onderweg naar Eijsden

Het trekkersveldje staat vol en we willen weer een besloten plek in de zwarte zone. De zon schijnt nog, dat is mooi meegenomen. Voordat we de tent opzetten, drinken we eerst wat op de geslaagde fietstocht. Ondertussen droogt het grondzeil super snel. We besluiten eerst zwemkleding aan te doen, want het is broeierig warm. Bij het inrichten van de tent merken we nog beter hoe plakkerig het weer is. We gaan eerst verkoeling zoeken in de Maas, alvorens te gaan douchen. Het water bij het zwemstrandje is behoorlijk begroeid met zuurstofplanten en her en der wat algen. Het duurt een tijdje voordat onze huid voldoende is afgekoeld, zodat het water niet meer steenkoud aanvoelt. Het zwemmen met teva's aan lukt niet echt. Als we goed zijn afgekoeld, gaan we douchen en nemen op de terugweg gekoelde biertjes mee uit het campingwinkeltje.
Tegen half zes begint het heel donker te worden en te onweren, maar het is nog steeds droog. Vanaf het veld bij het watertappunt is goed te zien hoeveel weerlichten er zijn, dat belooft niet veel goeds. Terug bij de tent duurt het niet lang of het begint te stortregenen. Gelukkig hadden we de spullen al zoveel mogelijk opgeruimd en komen we redelijk droog in de tent. De grond neemt het water niet snel genoeg op en het komt dan ook op het grondzeil in de voortent. Verder blijft de schade beperkt. Het tentdoek houdt het water goed tegen.
Tegen 8 uur gaat het minder hard regenen en al snel wordt het echt droger. Tijd om eten te gaan koken, ons veldje klinkt als “sjomp sjomp”, dus niet geschikt om te koken. Het achterste veldje ligt wat hoger en klinkt droog. Tijdens het eten koken en eten is het redelijk droog. Het toetje, een meloen, bewaren we voor morgen en we gaan afwassen. Na de afwas halen we een cappo aan de bar, die ondertussen open is. Tegen 10 uur gaan we naar de tent, om de fles wijn leeg te drinken. Als we in de slaapzakken liggen, gaat het alweer regenen en onweren. Het blijft warm in de tent. We maken een opstaand randje met de teva's om te voorkomen dat het grondzeil vol met water komt te staan.