Fietsvakantie 2012: Tilburg - Venetië

Dag 23 afstand: van: naar:
Zaterdag 18 aug. 2012 61,3 km Padenghe sul Garda Verona

Bij het opstaan, komt ook de zon net op, een moment om dit verschijnsel even vast te leggen.

Opkomende zon

Om 8:00 staan we bij de receptie, om ons paspoort terug te krijgen en af te rekenen. Het is verder nog rustig. We klimmen omhoog naar de hoofdweg en besluiten via deze weg naar Desenzano te fietsen en daar pas de route op te pakken, want nu al meer klimmen en dat onverhard, daar hebben we geen zin in. Vlak voor Desenzano pakken we de route op en gaan eerst via een mooi half verhard pad achter de plaats langs, om uiteindelijk alsnog een klein stukje door deze stad te fietsen.

Cipressen

We fietsen over diverse landwegen, met af en toe van die lange slanke bomen (een soort cipressen). Als we 15 kilometer onderweg zijn, zien we plots wielrenners keren, er blijkt een kudde schapen naar een weide te worden gebracht. De dieren zelf zijn veel groter dan in Drenthe en ook de kudde is erg groot. Ze doen met drie à vier mannen, zonder honden. De herder, met een bezwete rug, die achteraan loopt, spreekt geen woord over de grens, erg jammer.

Schapen

Na ruim een kilometer achter de schapen aan gefietst te hebben met 4 km/h kunnen we weer op onze eigen tempo verder fietsen. We komen bij San Martino, waar een toren en kerk staan, op het moment dat wij er zijn is er ook een bus met toeristen. De toren staat er ter herinnering aan de overwinning van de Italianen op de Oostenrijkers. We fietsen door een glooiend landschap naar Monzambano, onderweg wederom lange bomen en wijnvelden. In het plaatsje drinken we op een pleintje een kop koffie, het is er al zo'n 34°C. De route vervolgt langs een stuwmeertje en een rivier. Er ligt een camping vlakbij met, te horen aan de wandelaars, vermoedelijk veel Nederlanders. Naast wijnvelden zien we ook maisvelden. Dit keer hoog en groen door de beregening. In Sommacampagna halen we nog een colaatje, want de supermarkt vinden we niet. We steken de snelweg naar Verona over, deze staat vol met stilstaande auto's. Gelukkig hebben wij er geen last van. Vlak voor één uur komen we S. Mássimo binnen, een voorstadje van Verona. Daar lunchen we op een begroeid pleintje. De supermarkt is nog open, dus daar halen we wat te drinken. Tegen kwart voor twee fietsen we verder naar Verona. We gaan dwars door de stad naar de noordoost kant.

Camping

Om twee uur komen we na een pittige klim aan bij de stadscamping Castel San Pietro. Deze camping is in een ruïne gevestigd en is een backpackerscamping. Elke sectie heeft zijn eigen keukentje en picknickbanken. De tent staat hutjemutje, maar hier is dat niet vervelend vanwege het saamhorigheidsgevoel dat de camping uitstraalt.

Verona overzicht

Tegen 4 uur lopen we richting de stad, het is nog steeds warm. Voordat we de trap aflopen, genieten we even van het uitzicht over de stad. Bij de brug beginnen we direct met cachen. Onderweg halen we een Italiaans ijsje, Wim mango en Joke chocopasta smaak.

Arena

We gaan met de GPS de stad verder verkennen, waaronder de Arena en een bakker voor 't ontbijt en een supermarktje. Op Piazza dell'Erbe, waar een markt gaande is, strijken we neer op een terras voor een biertje. We krijgen er wederom wat knabbels bij. We genieten van het mensen kijken (een heleboel toeristen).

Piazza dell'Erbe

Tegen half acht komen we in beweging en gaan we rond kijken waar wat te eten is. We belanden uiteindelijk op het nabijgelegen Piazza dei Signori, waar we pasta en pizza hebben gegeten. Tegen half tien vinden we het wel welletjes en lopen terug naar de camping.

Piazza dei Signori

Onder bij de brug is er net een concert afgelopen. We horen het applaus nog, maar helaas is er geen toegift. We gaan de lange trap omhoog, bij de bar op de camping halen we nog wat te drinken. Terug op veld B, blijkt deze helemaal vol te staan. Bij de picknickbanken is het erg gezellig. Tegen half elf, gaan we plat. We willen nog eerder weg in verband met de warmte. Het is nog erg warm, omdat ons veldje ommuurd is en de warmte ook niet weg kan. Het blijft lang onrustig op de camping, niet omdat er veel lawaai wordt gemaakt, maar omdat de tenten heel knus staan en je dus echt alles hoort.