Fietsvakantie 2012: Tilburg - Venetië

Dag 24 afstand: van: naar:
Zondag 19 aug. 2012 86,8 km Verona Baone

Tegen 6 uur staan we stilletjes op na een warme nacht. We ruimen eerst de tent op, alvorens te ontbijten, wat bij Joke moeizaam gaat. Andere vakantiefietsers zijn ook al bezig met opruimen. In alle rust dalen we af naar Verona, waar ook de zondagochtend rust heerst. Vlak na de Arena wordt het wat drukker op de weg, meer auto's, mannen en een enkele vrouw die richting de moskee lopen. De een loopt in één gewaad met hoofddeksel, de ander in spijkerbroek, blouse en een hoofddeksel. In S. Giovanni komen we op een drukke weg, maar zo vroeg op de zondag is daar nog weinig van te merken. In dit plaatsje is een supermarkt met zondagsopenstelling, waar we willen shoppen. We zijn er al om 8:15 uur, de winkel gaat pas om 8:30 uur open. We fietsen een stukje terug, waar al wel een bakker open is, om lunch en ontbijt in te slaan. Als we terug zijn bij de supermarkt is het al drukker met wachtende mensen. Tegen 8:35 uur gaan de rolluiken eindelijk omhoog en kunnen we de boodschappen halen. Tegen 9 uur hebben we de boodschappen verdeeld over onze tassen en gaan we verder.

De ochtend kenmerkt zich door lange en rechte wegen over de Po vlakte. Gelukkig is het deze zondag niet druk. Veel droge, gele mais langs de weg, afgewisseld met fruitbomen. In Albaredo moeten we een stukje omrijden, vanwege een oldtimer evenement. In het plaatsje drinken we ook een kop koffie. We vervolgen de route, wederom lange wegen rechttoe rechtaan. Gelukkig valt het nog steeds mee met de auto's. Voor de gein tellen we ze op een weg die druk zo moeten zijn volgens het routeboekje: zo'n 26 auto's over 5 kilometer, niet druk dus op zondagochtend. Na deze lange weg, gaat de weg wel wat meer slingeren, dat levert direct al een ander beeld op.

Vliegshow

Onderweg krijgen we nog een vliegshow aangeboden door 3 vliegtuigen die diverse figuren boven ons maken. Tegen 12:15 uur fietsen we Montagnana binnen, een mooie stad met kasteel en stadspoort.

Montagnana

Rond enen, 60 km op de teller, picknicken we langs de weg in de schaduw. Onze picknick bestaat vandaag uit een koud pizzabroodje die goed smaakt. De route vervolgt met meer wijnvelden en fietspaden naar Este.

Gravelpad op dijk

Het laatste stuk richting Este gaat over een dijk langs de rivier F. Franssine. Este is een historisch stadje met een paleis en een groot plein. Op dat plein drinken we wat fris en rusten we even uit in de schaduw.

historisch Este

De laatste 5 kilometers, met een klimmetje naar de camping lukken weer wat beter omdat we wat zijn afgekoeld. Tegen half vier komen we aan op de agriturismo, het bijbehorende restaurant is gesloten. Het is meer een familiecamping met (te) veel Nederlandse gezinnen.