Wim & Joke's vakantie website

Fietsvakantie 2013: Rondje zuidelijk Noorwegen




Dag 3 afstand: van: naar:
Maandag 15 juli 2013 97,2 km Kilefjorden Rysstad

Bos en tunnels langs het Byglandsfjord

Over gravelpaden slingerend om weg 9 heen fietsen we door het bos naar Evje. Bij een mineralenpark gaan we over een bijzondere voetgangers/fietsersbrug. Over deze brug liep vroeger het smalspoorbaan en na de tweede wereldoorlog heeft een Brits technisch regiment de brug opgeknapt. Toen deze weer in verval raakte in 1999 heeft wederom hetzelfde regiment de brug opgeknapt. Zodoende kunnen wij door dit mooie gebied fietsen.

Informatie over de brug:
Brug The railroad bridge in Evje- og Hornnes municipality is an example of a narrow railroad bridge. It is 137,5 meters long. The railroad bridge over the river Otra was completed in 1896 and was used until Setesdalbanen was closed down in 1962. After being closed, the bridge has served as a footbridge. In 1969, it was in poor condition and maintenance was initiated. The maintenance work was carried out by the British engineer regiment 29. Field Squadron. During a period of six weeks they repaired the bridge. In addition, they built a shooting range and sports grounds in the municipality. In 1999 the bridge was in danger of being closed due to rust and decay. The municipality put out a call for bids. The cheapest offer they got was for six million kroner. This was too expensive for the municipality. George Creighton was a former member of the squadron who repaired the bridge in 1969. He fell in love with a girl and settled in the village. When he heard about the plans of closing down the bridge, he contacted his old squadron to see if they could carry out another round of maintenance work on the bridge. The squadron, which had just finished a mission in Northern Ireland, accepted the job offer and wanted nothing more than coverage of their expenses to fix the bridge. And once again the bridge got repaired for future generations of pedestrians and cyclists.

Stonecircle

Aan de andere kant van de hoofdweg vinden we nog een schat, daarvoor lopen we langs een steencirkel en enkele staande stenen, zoals we die ook uit Ierland kennen. Vanaf de locatie van de schat hebben we mooi uitzicht op een stromende, brede rivier, de Otra.

Rivier 'Otra'

Na enkele boodschappen fietsen we Evje uit en gaan over een onverharde weg door een bos. Het is een lange, vrij rechte weg met enkele kuilen erin. Opletten dus. Opeens is de weg weer verhard en vlak daarna wordt het ook wat glooiender. Rechts van ons is een brede rivier, het Byglandsfjord. Zolang we dicht langs het fjord rijden, is het nog redelijk vlak, maar als we er wat verder van het fjord vandaan fietsen is het of klimmen of door een koude en donkere tunnel heen. De tunnels zijn over het algemeen niet erg lang en op één na niet verlicht. Zonder licht is het wel lastig omdat je de kuilen niet goed ziet. Maar gelukkig geen auto's tegengekomen. Bij elke tunnel is het afwachten wat je te zien krijgt en wat voor weer het aan de andere kant is. De wolken dreigen geregeld hun water te laten vallen, en dat doen ze ook, zien we als we een tunnel uitkomen. De weg is nat, maar voor ons is de bui al over en blijven we droog.

Bij Storesraumen

Bij Storestraumen fietsen we over de brug en gaan aan de oostkant van de rivier over een verharde glooiende weg langs verschillende dorpjes. Het laatste stuk is wederom onverhard, een stevige zandweg door het bos. Nog even lekker klimmen en dalen over een privatweg. We komen tijdens het klimmen nog een oud mannetje tegen in zijn auto die vriendelijke groet, wellicht de eigenaar van de weg. Tegen kwart voor 6 zijn we bij de camping/hotel. Wij zoeken een plekje bij de rivier. Tegen de tijd dat de Noren al zo'n beetje klaar zijn met eten, zijn wij opgefrist en genieten we van een vers getapt biertje in het café van het hotel. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Op de camping bij de rivier

hoogte profiel