Fietsvakantie 2013: Rondje zuidelijk Noorwegen

Dag 6 afstand: van: naar:
Donderdag 18 juli 2013 67,7 km Rjukan Uvdal

Hardangervidda

Langs een spoorbaan en rivier fietsen we verder door het dal, redelijk vlak, wel lekker warm fietsen zo. Na zo'n 10 kilometer komen we bij een groot meer, waar we een stuk bij langs en omheen fietsen. In Tinn Austbygda halen we bij de Kiwi ons brood voor de lunch en een lekker happertje. Die eten we bij de brug op, waar ook een schat ligt.

Typisch Noors

Met de energie van het gezoet broodje gaan we geleidelijk klimmen over een weg naast een rivier welke vol stenen ligt. Zo nu en dan zien we mooie watervalletjes door de hoogteverschillen in de rivier. We laten een grote waterval even voor wat het is, want zin in klauteren hebben we niet. Als het goed is zien we deze vakantie nog genoeg watervallen.

Flintstone picknickbank

Langs de rivier Ausbygdáe zien we een mooie lunchplek met een Flintstone picknicktafel en stoelen, een geschikte overnachtingsplek. Als we wegfietsen, komt net de Franse vakantiefietser langs. Hij was gisteravond nog later op de camping aangekomen, dan wij (rond een uur of 10). De zon schijnt vandaag lekker en we klimmen gestaag verder. We komen nog langs een buurtwinkel en even later langs een camping die dit jaar gesloten is. We hadden al besloten naar een camping aan de andere kant van de berg te fietsen. En die berg, dat is even afzien. De klim is aan het begin erg zwaar, bijna tegen het lopen aan. De wetenschap dat de meeste bergen in het begin steil zijn en daarna iets vlakker worden, stelt ons een beetje gerust. Met verschillende rustmomenten ploeteren we omhoog.

Waterval

Bij de laatste paar S bochten worden we aangemoedigd door auto's en motoren die ons inhalen en tegemoetkomen. Het uitzicht op het dal wordt steeds mooier. Dan weet je weer waar je het voor doet. Wel wordt het steeds kouder en het gaat harder waaien. Al voor de top zijn de trui en de broekspijpen aan. Helemaal boven, hopen we op een restaurantje, maar niets van dat alles. Dan maar snel een jas en (regen)broek aan om het warm te houden. Helaas klappert de jas wel enorm, we schatten dat het zo'n 5 Bft is. Het is een vlakke top met een rotsachtige omgeving, voorzien van mos, kleine struikjes en ontspringende riviertjes. De Noren hebben er diverse vakantiehuizen gebouwd. Er lopen wel wat mensen rond, maar allen goed ingepakt met mutsen en dikke jassen (op die ene idiote wielrenner na). We komen langs een groot bergmeer dat tot ver in de Hardangervidda uitstrekt.

Hardangervidda

Zo ver wij kunnen kijken, zien we uit de wolken regen naar beneden komen. We fietsen stevig door. Vlak voor de afdaling zien we alsnog een café annex berghut. Daar besluiten we alsnog onze choco te halen. Tijdens het afdalen, blijft het goed opletten want er zijn diverse gaten en andere oneffenheden op ons pad. Eenmaal ‘beneden’ zijn we ook al bij de (eenvoudige en goedkope) camping. Bij de Nærbuttiken/Landhandel regelen we bij de vriendelijke beheerders de overnachting. We zetten de tent op en gaan douchen. Het waait bij vlagen op de camping, afgewisseld met de bekende vliegen als de wind even ligt.