Fietsvakantie 2013: Rondje zuidelijk Noorwegen

Dag 20 afstand: van: naar:
Donderdag 1 aug. 2013 44,1 km Skei Lillehammer
Donderdag 1 aug. 2013 8,0 km Lillehammer Lillehammer

Lillehammer

Een dagje Lillehammer, of eigenlijk een half dagje. We moeten er eerst nog even heen fietsen. Als we uitgeslapen zijn, zien we vanuit het raam van het appartement dat het droog is geworden, zelfs een blauwe lucht. Ook alle kleren en de andere spullen zijn droog. Dat scheelt weer wat gewicht met het fietsen. Niet dat dat zo heel veel uitmaakt, want de rit is alleen maar afdalen door het Gausdal.

Afdalen

We willen eigenlijk onderweg lunchen, maar vinden geen geschikte plek. Aan de andere zijde van de rivier zien we Lillehammer en hebben we uitzicht op het Olympisch park. Na nog geen vier uur fietsen en geocachen zijn we op de camping. We confisqueren eerst een picknickbank en gaan lunchen in de zon. Ondertussen hebben we wat kleding in de week gelegd, zodat die vanmiddag nog kan drogen.

Lillehammer

De geplande rustdag in Lillehammer hebben we opgeofferd om in drie dagen naar Oslo te fietsen. Zaterdag wordt er veel regen verwacht en dan zien we wildkamperen (dat waren we halverwege van plan) niet zitten. Het Olympisch park zien we daarom alleen van een afstandje.

Ski-schans

Nadat de tent staat en de was hangt, gaan we met de fiets de stad verkennen. En wel van geocache naar geocache. Dat is onze manier van stadsrondleiding. Lillehammer ligt op een heuvel, dus een rustmiddag is het niet echt, wel zonder bagage, dat scheelt wel.

Kerk

Het Søndre Park, de uit 1881 stammende kerk met een oorlogsgraf, uitzicht op het Olympisch park en het stationsgebouw hebben we middels caches met een bezoek vereerd. Verder zijn we de winkelstraten rustig doorgefietst. Opvallend veel winkelketens die je in Nederland ook aantreft. We hebben nog gezocht naar een leuk terrasje om wat te drinken, maar na vijf uur gaan de Noren al eten en zijn de tafels al gedekt. We besluiten de borrel op de camping te houden en fietsen afdalend, via een supermarkt, terug naar de camping. We genieten van ons supermarktbiertje met een nootje bij de tent. De avond blijft droog, maar de rode zonsondergang voorspelt mogelijk al regen voor morgen.