Fietsvakantie 2013: Rondje zuidelijk Noorwegen

Dag 22 afstand: van: naar:
Zaterdag 3 aug. 2013 97,2 km Dokka Hønefoss

Water

Vandaag fietsen we langs het Randsfjorden naar het zuiden. Het fjord straalt rust uit. De wolken boven onze hoofden niet. In de ochtend zijn er al enkele korte, onschuldige buitjes. Dat betekent regelmatig jas aan en even later als het droog is weer uit. Want met jas aan is het toch te warm.

Randsfjorden

Tegen een uur of 11 houden we onze jas aan en ook de regenbroek en overschoenen gaan aan. Onschuldig is het niet meer. Het water komt met bakken uit de lucht. Bij een splitsing van wegen is een Nærbuttiken met een fotomuseumpje. We schuilen daar onder een overstekend dak. De historische foto's bekijken doen we maar niet. We zijn zo nat, dat we niet naar binnen durven. Al het water zal niet goed voor de collectie zijn. We wringen onze handschoenen uit en bekijken de auto's die komen aanrijden om wat boodschappen te doen. De auto moet zo dicht mogelijk bij de ingang, want anders worden de bestuurders nat. Het blijft plenzen, dus we besluiten er maar te gaan lunchen. De tas kan hier tenminste droog open. Na de lunch is het nog steeds niet droog, al gaat het niet zo hard meer. Onderweg zien we diverse auto's die een kano op het dak hebben of een boot op de aanhanger. Het bijzondere is dat de kano's met de open zijde naar boven liggen. Op zo'n dag als vandaag zal er dan behoorlijk wat extra gewicht vervoerd worden. We zijn blij dat we vandaag niet gaan wildkamperen, want de grond, de struiken, alles is nat. Bij Jevnaker is het fjord ‘op’. We dalen het laatste stuk af naar Hønefoss over een drukke, brede weg, met gelukkig ook een vluchtstrookje. Voor de afdaling zoeken we nog een schat in het bos naast de weg. Het blijkt dat er een kloof achter ligt, de bergwand waar we op staan gaat steil naar beneden.

Kloof

In Hønefoss is het eindelijk droog en gaan we eerst op zoek naar een camping. Op de toeristische kaart bij binnenkomst lijkt het er op dat er bij de sportvelden een camping is. Wim had thuis al gezocht, maar kon geen gegevens vinden. We fietsen naar de voetbalvelden. Achter de velden is een verenigingsgebouwtje met matrassen binnen en een nat grasveld. Echter niets te vinden wat duidt dat er gekampeerd kan worden en/of sanitair, laat staan een hutje. We besluiten terug naar het centrum te fietsen en te informeren bij het Comfort Hotel Ringerike. We krijgen te horen dat er nog slechts één kamer beschikbaar is en we snel moeten beslissen. 't Is zaterdag en er blijkt morgen een belangrijke voetbalwedstrijd te zijn. De volgende ochtend zien we dat de voetbalspullen ook bij de fietsen staan. Aan de hand van de vliegtuig bagagelabels achterhalen we dat de voetballers spelen voor de club uit Ålesund. De fietsen kunnen in de kelder in een opslagkamer. Deze kan niet op slot, maar de fietsen staan wel uit het zicht en droog. We genieten van de heerlijke douche en relaxen op de kamer. We halen nog wat te knabbelen en drinken voor 's avonds en voor de lunch morgen in de nabij gelegen supermarkt.

Midden in de stad

We lopen tegen half 7 het centrum in op zoek naar een gezellig terras. Er zijn een paar opties en we belanden bij een steakhouse. Enkele voetbalsupporters zijn ook al in het centrum gelokaliseerd.