Relaxt treinen
Niet het leukste van de vakantie. De terugreis. Over het algemeen is reizen, anders dan met de fiets op pad zijn, niet onze favoriete bezigheid. Maar als je een A-B route doet en geen rondje vanuit huis, ontkom je er niet aan. Dus vandaag de terugreis. De keuze van de eindbestemming (Gdańsk) is mede bepaald door de goede treinverbinding, dit naast de positieve verhalen over de stad en de stranden zelf. Vanuit Gdańsk kunnen we met 3 overstappen thuis komen en ook nog eens redelijk snel, in 14 uur om precies te zijn. Daar hebben we fietsend dus 21 dagen over gedaan. We zijn op tijd op het station, genoeg tijd om de tassen van de fietsen te halen en de fietsen een voor een via de trap op het perron te krijgen. Wij zijn niet de enige op het station om 7 uur, het perron is al aardig vol. Op de borden zien we in eerste instantie geen wagonindeling, maar een tijdje later zien we verderop het perron mensen verzamelen. Joke loopt erheen en inderdaad daar is de tekening met wagonindeling. We staan bijna goed, maar gaan nog wat verder naar voren.
Om kwart over 7 komt de trein eraan. Veel mensen zonder fietsen willen uiteindelijk ook bij onze ingang instappen, terwijl voor hun de andere deur van de wagon handiger is. De instap is hoog en smal met daarna direct een afslag naar links. Het is even hannesen om de fiets er in te krijgen, aangezien je de fiets van achteren optilt en de stuur dan niet automatisch naar links draait. Het lukt om beide fietsen in de trein te krijgen en de trein vertrekt. Als we de tassen er af hebben en de fietsen hebben opgehangen kunnen we rustig zitten. Over 6 uur zijn we in Berlijn. We besluiten te gaan ontbijten met de verse broodjes die we onderweg hebben ingeslagen. De tonijnsalade die ze ook hadden bij de bakker, laten we nog even dicht. Na een half uur, komt de cateringdame langs. De eerste koffie wordt namens de PKP aangeboden, voorzien van een koekje en de mededeling dat de restauratiewagen open is en achter in de trein is. We kijken uit het raam en zoeken naar herkenbare stukken in de omgeving. één keer kruizen we onze route (dag 20, waar we een tijdje bij het spoor moesten wachten). Verder wederom veel graan en boeren die nog steeds aan het oogsten zijn. We verwachten mogelijk in Poznan nog meer fietsen, maar we blijven uiteindelijk de enige fietsers in deze trein. Wel wordt er vanaf Poznan ook Engels gesproken in de omroepberichten, kunnen we eindelijk er nog wel iets van begrijpen. Op Berlin Ostbahnhof stappen we uit en kunnen een uur wachten. Wim haalt eten bij de supermarkt beneden in het stationsgebouw. Na een uur stappen we, wederom met hoge opstap, in de trein naar Amsterdam. In deze trein zullen we niet de enige fietsers blijven. De fietsen hangen weer. Het stuur van Joke hangt wel in het gangpad, waar de mensen echt moeite voor moeten doen om er niet tegen aan te lopen. De meesten lukt het prima. Het is wel een verbeterpuntje voor de trein. Om 7 uur 's avonds worden we welkom geheten door het Nederlandse Spoorwegenpersoneel. Nog ruim 2 uur treinen en dan zijn we in Assen. In Almelo pakken we de sprinter naar Zwolle, waar we de stoptrein naar Assen nemen. De Intercity laten we voor wat het is, dat is vaak toch stressen en 'vechten' om een plek voor de fiets. In de stoptrein blijkt geen plek voor de fiets te zijn, maar wij creëren er zelf één op een willekeurig balkon. Om kwart over 9 zijn we in Assen, moe maar voldaan voor de laatste 4 kilometers naar huis.
De treinroute van vandaag:
Gdańsk Główny - Berlin Ostbahnhof : EC 54 (7:17-13:06)
Berlin Ostbahnhof - Almelo : IC 142 (14:25-19:14)
Almelo - Zwolle : RE 7972 (19:31-20:11)
Zwolle - Assen : RE 9169 (20:26-21:14)
|