Fietsvakantie 2018: Spoor van de Vrijheid

Dag 15 afstand: van: naar:
Zaterdag 28 juli 2018 84,3 km Sézanne Montereau-Fault-Yonne

Montereau-Fault-Yonne is bevrijd op: 25 augustus 1944

Wind tegen

Na een enigszins onrustige nacht staan we op in een verkoelende omgeving. Het nu eerder richting de 20 graden in plaats van de 30 graden. We genieten echt van de frisse ochtend die niet eens koud is. We breken de tent af en gaan bij een picknickbank zitten om te wachten op de bakker. Lang hoeven we niet te wachten op de bakker die vanuit zijn busje de stokbroden en lekkernijen verkoopt. Met twee baguettes en twee rozijnenbroodjes hebben we zowel ontbijt, lunch als een tussendoortje. Om 9 uur vertrekken we dan echt. Al snel fietsen we door een blij bosje. Vanuit de grond en bomen verdampt de regen van afgelopen nacht terwijl de zon door het bladerdek schijnt.

Zon schijnt in bosje

Een ander verschil met gisteren is de wind. Die is gedraaid naar zuidwesten en het is een stevig briesje (4Bft) en voor ons gevoel tegen uiteraard. Zelfs de afdalingen gaan niet zo snel meer. De route is glooiend over smalle wegen. De wijnvelden hebben weer plaats gemaakt voor voormalige graanvelden en een enkel maisveld. De boeren zijn aan het eggen.

Laatste wijngerelateerde item

De route voor vandaag was eigenlijk nog ingekort, een kleine 50km, maar gezien het heerlijke fietsweer struinen we de boekje en GPS af naar campings op zo’n 70/80 km totaal. We mikken op de camping bij La Tombe.

Rustige weg

In Provins is het al gezellig druk. We besluiten er brood te halen bij zo’n typisch bakkertje: smal en een lange rij waarbij je eerst langs de patisserie loopt voordat je brood kunt bestellen en vervolgens zijdelings weer langs de rij terug naar buiten loopt. Net buiten Provins is een E. Leclerc supermarkt. Daar vinden we een bankje voor onze lunch en aansluitend halen we de boodschappen voor de avond. Met volle bepakking fietsen we verder over smalle, glooiende wegen met bomen struiken erlangs. Lekker knus.

Glooiende weg 1
Glooiende weg 2

Na zo’n 70km komen we aan bij de camping. Er is geen receptie en we fietsen de camping op en vragen de bewoners van een stacaravan of we mogelijk kunnen overnachten en of er een beheerder is. Die blijkt aan de andere kant van de camping te zijn. Hij loopt even bij zijn trekkertje vandaan en vertelt dat het echt alleen een stacaravanpark is met vaste bewoners en geen trekkers worden toegelaten. Daar zijn geen voorzieningen voor. Hij wil met ons meedenken en nadat hij een echte camping de verkeerde kant op had geadviseerd, adviseert hij Le Marcassin1) in Montereau-Fault-Yonne. We zoeken de zoeken de camping in de GPS op en overleggen nog even over de route er naar toe.

Seine

We steken in totaal drie keer de Seine over, omdat we niet op de grijze weg willen fietsen (als dat al mag). We komen uiteindelijk tegen 6 uur aan op de camping. We worden vriendelijk ontvangen, maar verder lijkt het dat de camping zijn langste tijd heeft gehad. Dat wordt later door één van de aanwezigen bevestigd. Maar wij hebben een plekje, een douche en water. Daar redden we ons wel mee. Vandaag is het uiteindelijk net boven de 30 graden geworden, maar het grootste deel van de dag eronder, echt een groot verschil met de dagen ervoor en de 84 kilometer was ook goed te doen, ondanks de teleurstelling dat we een stuk verder moesten fietsen dan de bedoeling.

1) aanvulling 2 december 2018: Camping Le Marcassin lijkt daadwerkelijk niet meer te bestaan en te worden vervangen door een huisjes en stacaravan park (mogelijk kun je er ook nog kamperen).