Fietsvakantie 2018: Spoor van de Vrijheid

Dag 19 afstand: van: naar:
Woensdag 1 augustus 2018 4,7 km Chartres Chartres station
Woensdag 1 augustus 2018 219,0 km Chartres station Angers (Maître-École) station
Woensdag 1 augustus 2018 11,2 km Angers (Maître-École) station Angers

Angers is bevrijd op: 10 augustus 1944

Smokkeldag

We zijn op tijd wakker en uitgerust. De rustdag heeft ons goed gedaan. We hebben ruim de tijd (trein gaat om 10 uur) en picknicken bij een wat verderop gelegen picknickbank, omdat een Nederlands gezin met auto de nabijgelegen picknickbank heeft geclaimd. Niet erg sociaal, maar dan maar wat verder van en naar de tent lopen. Tegen 9 uur zijn we al op het station. Een beambte spreek Wim aan en laat weten dat de TER trein meestal op spoor 1B vertrekt. Dat zou betekenen dat we niet ingewikkeld hoeven te doen. Het perron staat nog vol met passagiers die naar Parijs willen. Als de rust is weergekeerd, zien we dat inderdaad onze trein op dit perron aankomt. De TER treinen hebben net als de Nederlandse regionale treinen, voldoende fietsplekken. De trein rijdt stevig door en het landschap zoeft aan ons voorbij. Wederom veel geoogste graanvelden, maar ook enkele groene weiden en akkers.

Treinreis

In Le Mans stappen we over. We halen met deze trein dag drie fietsdagen in, smokkelen voelt het. Maar de hitte en de toch al optimistische planning, maakt dat we de planning hebben aangepast. Daarvoor zijn planningen immers: niet als een star schema, maar een richtlijn. De fietsers die we spraken, hadden aangegeven dat dit traject redelijk eentonig was qua landschap en met de zuidwestenwind blijkt dit inderdaad een goed gekozen traject. We hebben nu nog een dag over om te verdelen, bij voorkeur bij de Normandische kust, maar zo veel te eerder als nodig. In Le Mans halen we belegde broodjes en drinken voor de lunch. Als we de lunch bijna op hebben wordt het perron voor de trein naar Angers bekend. Via een hellingbaan gaan we naar perron 5 toe. Nog een uurtje treinen en dan zijn we in Angers.

Met de fiets op de trap

Om half twee zijn we bij Angers Maître École, het stationnetje waarmee we het dichts bij de route uitkomen. Dit stationnetje heeft een verrassing: een steile, hoge trap zonder fietsgoot. Een aardige mountainbiker biedt nog aan te helpen, maar we bedanken vriendelijk. Net als in Zuid-Engeland tillen we eerst de bagage naar de overkant en vervolgens de fiets. Enigszins uitgeput komen we aan de overkant en kunnen gaan fietsen.

Historisch Angers

Angers is een mooie stad. Aan de overzijde van de rivier zien we nog een historisch (uit de Romeinse tijd) deel van de stad, dit was volgens ons ook een prima rustdag geweest. We hebben de route wat aangepast, omdat de oorspronkelijke route 94km was en we nog langs een bakker en supermarkt wilden. We hadden daardoor “Dé brug” uit de route gehaald. We fietsen nog steeds aan de noordzijde van het meer, maar besluiten eerst de camping voorbij te fietsen en naar de ‘Pont de la Libération’ (vrijheidsbrug) te gaan.

Pont de la Libération

Als we bij de brug zijn, ligt deze een stuk hoger. Wederom gaan we met de fiets op de trap met fietsgoot omhoog. De bagage kan blijven zitten. Na een kort gesprekje met een stel Fransen fietsen we de brug over naar het monument aan de andere zijde. Een fotomomentje later keren we om en gaan via de weg die nog eerst nog wat hoger gaat dalend naar de camping. We zijn nu in de Loire regio en de camping heeft speciale fietsplekken met picknickbanken, een schuurtje voor de fietsen met stroom en niet onbelangrijk parasols. Er staat één tent. We zetten de tent aan de overzijde op en gaan wat zwemmen / wat drinken op het terras bij het zwembad.

Bij de tent relaxen

De volledige treinroute van vandaag:
Chartres - Le Mans : TER 16757 (10:09-11:22)
Le Mans - Angers Maître École : TER 857441 (12:30-13:34)