Fietsvakantie 2018: Spoor van de Vrijheid
Dag 28 | afstand: | van: | naar: |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 1,4 km | Carentan camping | Carentan station |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 74,8 km | Carentan station | Caen |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 239,1 km | Caen | Paris St. Lazare |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 2,8 km | Paris St. Lazare | Paris Gare du Nord |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 225,2 km | Paris Gare du Nord | Lille Flanders |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 29,8 km | Lille Flanders | Kortrijk |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 106,7 km | Kortrijk | Antwerpen Centraal |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 105,4 km | Antwerpen Centraal | Rotterdam Centraal |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 52,8 km | Rotterdam Centraal | Schiphol Airport |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 112,7 km | Schiphol Airport | Zwolle |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 76,8 km | Zwolle | Assen station |
Vrijdag 10 augustus 2018 | 4,3 km | Assen station | Assen |
Assen is bevrijd op: | 5 mei 1945 |
Hoe zeven negen treinen werden en 23 uur middennacht Wij zijn zelfs een uur te vroeg op het station in Carentan, hebben een ruime overstap in Caen en een strakke fietsroute door Parijs en zo stappen we op tijd de TGV in. Als snel blijkt dat de TGV de verstoorder van onze reis wordt, want snel rijden wil hij niet. Dat blijkt niet de schuld van de machinist, maar een defecte Eurostar trein voor ons en reglementen. Met zo’n 50 minuten vertraging komen we in Lille Flanders aan. Gelukkig wel de juiste Lille station. We pakken daar een uur later dan gepland de trein naar Antwerpen en waarschijnlijk met veel meer fietsers (8 in totaal) dan als we een uur eerder de trein hadden gehaald. De Belgen vonden het nodig om ons fietsers te plagen, want in Kortrijk wordt de trein opgeheven. De aansluitende trein staat op het andere perron gereed, maar er zijn geen liften. Veel succes horen we het treinpersoneel denken, want zelf gaan ze niet verder naar het noorden. Trap af lukt vaak stuitert wel, maar op is lastiger. Gelukkig is er bij perron 3 een roltrap, dus met de nodige energie krijgen we de fietsen met bagage boven. Joke haar fiets past niet goed op de roltrap, waardoor alleen het achterwiel op een trede staat en de fiets onnodig steil op de roltrap staat. Maar zoals gezegd we komen in één keer boven. Daar laden we de fietsen weer in de nieuwe trein, de eerste extra trein. Uiteindelijk zijn alle fietsen in het halletje bij de 1e klas geplaatst en wisselen we vakantieverhalen uit tijdens de 1e klasse rit naar Antwerpen. In Antwerpen kunnen we in de kelder de trein naar Schiphol pakken. Dit keer zijn er ook MTB-ers uit Gran Canaria bij die fietsend en treinend Europa door trekken. Deze trein gaat om het uur over Den Haag (deze trein) en om op tijd in Schiphol te komen stappen we nog een keer extra over in Rotterdam op de Intercity Direct. In Schiphol blijken we in de trein met nog veel meer fietsers te zijn. In elk halletje staan fietsen. Jammer dat de NS zich niet realiseert dat in de zomer heel wat fietsers op reis zijn en met de trein terugkomen. En als Pro Rail dan ook besluit tussen Amersfoort en ’t Harde aan het spoor gaat werken, dan is het niet zo moeilijk te bedenken dat de Intercity’s te weinig fietsplekken hebben. Maar tijdens de rit naar Zwolle puzzelen we de fietsen zo, dat er een doorgang is en medereizigers ook nog naar toilet kunnen. Ze pakken het gelukkig sportief op. Ook de railcatering weet zich door de trein te wurmen en maakt ons om 22 uur erg blij met een kop koffie. Om kwart voor 11 kunnen we gelukkig in een legere trein, onze fietsen fatsoenlijk stallen en eindelijk weer zitten. Met regenpak aan leggen we de laatste kilometers naar huis af, om tegen middennacht thuis te komen.
De volledige fiets/treinroute van vandaag: |
|