Fietsvakantie 2019: De Groene Ronde van Ierland

Dag 2 afstand: van: naar:
Zondag 14 juli 2019 9,5 km Hull (P&O Ferries) Hull
Zondag 14 juli 2019 83,4 km Hull station Leeds station
Zondag 14 juli 2019 119,7 km Leeds station Liverpool Lime Street station
Zondag 14 juli 2019 3,2 km Liverpool Lime Street station Liverpool Mersey Ferry
Zaterdag 14 juli 2019 ca. 7,6 km Liverpool Mersey Ferry Birkenhead Mersey Ferry
Zaterdag 14 juli 2019 8,9 km Birkenhead Mersey Ferry Birkenhead Park
Zaterdag 14 juli 2019 2,1 km Birkenhead Park Birkenhead (Stena Line)
Zaterdag 14 juli 2019 268,1 km Birkenhead (Stena Line) Belfast port (Stena Line)

Engeland doorkruizen

Rond acht uur fietsen we van de boot richting het centrum van Hull. Onderweg komen we al mooie graffitikunst tegen.

Graffitikunt bij Hull

Vandaag gaan we met de trein naar Liverpool, dat aan de oostkust ligt. We hebben de planning ruim opgezet, zodat we nog ruim een uur over hebben voordat de trein gaat. Onderweg naar het centrum zoeken we een paar caches en op het station ‘collecten’ we onze treinkaartjes voor vandaag: 13 stuks. Daarna fietsen we nog een rondje om Hull nog beetje te verkennen. Het weer is helaas echt Engels. Bij een shopping mall schuilen we onder een afdakje tot het weer droog is.

Centrum Hull

Op deze zondagochtend is er niet veel te doen. We fietsen nog even door het parkje en gaan weer richting het station. We reizen met de TransPennine Express. Een lokale vervoerder met vergelijkbare treinen als de lokale vervoerders in Nederland (met voldoende fietsplekken). Nadat de machinisten eindelijk de deuren hebben geopend stroomt de trein vol. We plaatsen onze fietsen op hun plek en kijken tijdens de reis naar het landschap. Veel graan naast het spoor en heuvels in de verte. Met een overstap in Leeds komen even na half twee in Liverpool aan. Wat een levendige stad. Een groot verschil met vanochtend in Hull. Het is koopzondag (of misschien wel alle zondagen) en hartstikke druk in het winkelgebied waar we doorheen lopen, op zoek naar brood voor het ontbijt. Op straat veel muziek en straatartiesten waar de vele mensen bij blijven staan kijken. Ook de terrassen zitten goed vol.

Cachen bij monument Liverpool

Bij de historische haven geocachen we nog wat en nemen de toeristenferry over de Mersey. Met wat wetenswaardigheden over Liverpool en Birkenhead en enkele skylinefoto’s komen we aan bij de overzijde.

Skyline Liverpool

Ook daar geocachen we nog wat en willen we verder op het terras hangen in het Birkenheadpark. Helaas hebben de medewerkers van het toeristencentrum besloten om de tent al om 4 uur te sluiten en zit er voor ons niets anders op een andere horeca te zoeken, maar niet gevonden. We halen wat drinken bij een supermarktje. Op een bankje in het park met een vijver voor ons rusten we uit. We krijgen al snel gezelschap van eekhoorns, eksters, duiven en een grote muis of rat. Die laatste staat wel onderaan de pikorde, want die wordt weggestuurd. De eekhoorns zijn behoorlijk brutaal en hebben door dat we nootjes (uit Assen) eten. We voeren er eentje en de eekhoorn eet hem terplekke voor onze voeten op.

Eekhoorn met nootje

Als het etenstijd is halen we bij de Choicesbar een chinees afhaalmaaltijd. Deze eten we op een andere plek in het park op. Daarna fietsen we naar de boot. De medewerker herkent ons, doordat we het enige stel fietsers zijn en heeft de kaartjes al voor ons klaar liggen. Bij deze overtocht van Stena Line moet de fiets op een aanhanger achter de bagagekarren, omdat fietsen over het terrein te gevaarlijk is. We bevestigen onze fietsen op de kar en zetten de tassen in de bagagekar.

Fietsen op karretje

Tegen kwart voor negen komt de bus waarmee de voetpassagiers naar de boot mogen. Na het douchen staan we nog op een smal zijdekje en zien we vlak voor vertrek onze fietsen en bagage aan boord komen. Bij vertrek meldt de kapitein dat de wind 4 tot 5 Bft is uit noordoostelijke richting op de Ierse zee. We zijn benieuwd hoe we vannacht zullen slapen.

De volledige trein/reis route van vandaag:
Hull ferry haven - Hull : fietsen
Hull - Leeds : Transpennine Express (10:43-11:37)
Leeds - Liverpool Lime Street : Transpennine Express (12:06-13:32)