Fietsvakantie 2019: De Groene Ronde van Ierland
Dag 28 | afstand: | van: | naar: |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 5,4 km | Dublin | Dublin Port |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 108,3 km | Dublin Port | Holyhead Port |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 1,6 km | Holyhead Port | Holyhead |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 136,1 km | Holyhead | Chester |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 288,4 km | Chester | London Euston |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 5,6 km | London Euston | London Liverpool Street |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 95,4 km | London Liverpool Street | Harwich |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 1,4 km | Harwich | Harwich Port |
Vrijdag 9 augustus 2019 | 206,9 km | Harwich Port | Hoek van Holland |
UK doorkruizen We verbazen ons hoeveel auto’s, bussen (en wandelaars) nog minder dan een half uur voor vertrek komen aanrijden. Op één auto en twee bussen na rijden ze allen nog de boot op tot één minuut voor vertrek. We varen stipt op tijd weg. Daarna zoeken we binnen een plekje. Dat valt niet mee, want de sneldienst (een catamaran) vaart vandaag niet, dus onze boot zit hartstikke vol. Onderweg bestellen we nog een kop koffie en wisselen we onze Noord-Ierse 5 Pound bankbiljet om, die buiten Noord-Ierland slecht wordt geaccepteerd. ![]() Halverwege de oversteek wagen we ons nog even op het dek om te testen of het hard waait. De kapitein heeft niet gelogen en we zijn snel weer (veilig) binnen. Eenmaal in Holyhead moeten we eerst een andere trein regelen, omdat de onze is gecanceld door Virgin Trains. We worden naar de andere treinmaatschappij gestuurd. Daar kunnen we, zonder omboeken, mee. Wel zijn er meerdere fietsers en kunnen er maar een beperkt aantal fietsen mee. Twee fietsers uit Londen bieden hun plek aan, omdat ze in Londen toch in de avondspits niet doorkunnen reizen en wij een volgende boot moeten halen. We treinen door Wales, met een extra overstap in Chester en wederom behulpzame medefietsers halen we de overstap. Het blijkt dezelfde trein te zijn, als waar we in hoorden te zitten. We hebben geen tijd gehad om onze reservering van de fiets om te zetten in kaartjes, het maakt de conducteur niet uit. Onderweg enkele pittige buien, maar in Londen is het gelukkig droog. Op Londen Euston banen we ons een weg naar buiten en merken we dat de vrijdagavondspits in deze hoofdstad is begonnen. Op straat is zo’n beetje op elke hoek een vrijdagmiddagborrel gaande. Een goede sfeer levert dat op. Het is warm (zo’n 23°C) met een warm briesje. Londen is verder in de verbouw. Veel gebouwen, maar ook straten liggen open. Zo ook station Liverpool Street. De hellingbaan die we wilden nemen ligt binnen de bouwhekken. Dus op zoek naar een andere ingang. We vinden uiteindelijk een lift naar beneden, maar vervolgens moeten weer door een groot terras met heel veel borrelende Londenaren. ![]() Op het station zelf is het ook druk, we lopen met de stroom mee. We zoeken een plekje achter een muur waar we nog een uur wachten voordat we verder mogen treinen. We halen onze kaartjes uit de automaat en daarna ook drinken en belegde broodjes voor het avondeten. De treinreis naar Harwich verloopt voorspoedig, behalve het buitje op Manningtree waar we overstappen. Gelukkig kunnen we schuilen. Bij de boot hoeven we wederom niet lang te wachten en mogen met de andere fietsers en bikers al om 9 uur de boot op. Na het douchen drinken we nog een biertje voor de laatste nacht. Helaas geen Guinness, maar een Stout van de concurrent Murphy’s.
De volledige trein/reis route van vandaag: |