Fietsvakantie 2019: De Groene Ronde van Ierland

Dag 29 afstand: van: naar:
Zaterdag 10 augustus 2019 23,1 km Hoek van Holland Den Haag Centraal
Zaterdag 10 augustus 2019 231,9 km Den Haag Centraal Assen station
Zaterdag 10 augustus 2019 4,9 km Assen station Assen

Met grote snelheid naar huis

Ondanks de harde wind op de Noordzee hebben we goed geslapen in ons stapelbed in de hut. Temperatuur was goed te regelen en we hebben weinig trillingen gevoeld van de motoren. Dat was op de heenweg wel anders. Als je ligt merk je niet zo veel van de schommelingen van de golven, maar staand naast bed in de nacht, waren de golven goed voelbaar. We ontbijten in onze hut en staan vlak voordat de deuren opengaan, bij de juiste trap. Na het afdalen van de vele trappen, zijn we als een van de eersten bij de fietsen, net als een Engels stel dat in Nederland gaat fietsen met bepakte racefietsen. We manoeuvreren naar voren, zodat we niet hoeven te wachten in de uitlaatgassen. Snel zijn we van de boot af en worden we hartelijk welkom geheten door de douanier. Als het lukt zijn we nog voor het noodweer thuis.

Harde wind

Met de harde wind in de rug (8 Bft) fietsen we naar Den Haag via de fietssnelweg en de LF1, zo’n 25km. We voelen een beetje hoe fietser op een speed pedelec zich op lage snelheid voortbeweegt. Wij halen met de hulp van de stormachtige wind zo’n 33 km per uur zonder enige moeite. Helaas hoort bij noodweer ook regen en dat krijgen we dan ook over ons heen. Een regenjas aandoen is al een hele toer, de broek laten we maar natregenen.

Sjezen over het fietspad

Als het mee zit, zijn de broeken ruim voor Den Haag weer droog gewaaid. Om 9 uur zijn we al op Den Haag Centraal. De trein naar Groningen staat al gereed en heeft twee fietsplaatsen. We nemen de voorste plek, zodat late fietsers de achterste plek kunnen nemen. Eigenlijk best bijzonder dat we een keer de fietsen in Nederland op een aangewezen plek kunnen neerzetten.

In de trein

Er is nog tijd om koffie te halen en dat doen we dan ook. Met 10 minuten vertraging, bijna 40 minuten later, vertrekken we. We zijn benieuwd hoeveel fietsers er nog bij komen. Bij Leiden nog één en onderweg proberen nog meer fietsers erbij te komen, maar de conducteur heeft duidelijk gezegd dat de doorloop vrij moest blijven. Voor de stations onderweg hadden we beter de fietsplek in het achterste treinstel kunnen nemen, want die zien mensen op het perron vaak niet. Met enige vertraging komen we rond 12 uur aan in Assen. Het is nog droog, maar voor hoelang? In het centrum halen we nog wat versproducten bij het versplein in Vanderveen. Terwijl we shoppen, regent het alsnog even stevig. Gelukkig is het een korte bui en kunnen we enigszins droog naar huis fietsen. De vakantie zit erop (en de zomerstorm komt eraan).

De volledige trein/reis route van vandaag:
Hoek van Holland - Den Haag : fietsen
Den Haag Centraal - Assen : IC 733 (9:33-11:55)