Fietsvakantie 2020: Rondje Noord-Nederland

Dag 1 afstand: van: naar:
Dinsdag 28 juli 2020 39,7 km Assen Mantinge

Fietsen in Drenthe

Vanwege Corona dit jaar een aangepaste vakantie. Geen Denemarken in 28 dagen, maar Noord- Nederland in 9 dagen. Met de fietsrouteplanner en de natuurkampeerterreinen hebben we een fietstocht samengesteld door Drenthe, Overijsel, Noordoostpolder, Friesland en Groningen. Vanmiddag een tochtje naar Mantinge, camping de Voscheheugte, een mooie afstand om in te fietsen. En omdat we vanuit huis vertrekken is de route grotendeels over bekend terrein, maar daarom niet minder mooi. We hadden verwacht dat het onderweg druk zou zijn met toeristen, maar dat viel ons mee. Wellicht door de stevige wind (4 Bft) en de dreigende lucht.

Groote Zand Hooghalen

In het natuurgebied het Groote Zand bij Hooghalen zien we meer toeristen, lopend en fietsend door de heide, jeneverbessen en een landschap met duinen. Er lopen geen vleeskoeien of schaapskuddes, maar die komen we vast nog wel tegen.

Onderweg over fietspaden door het bos

We maken een stop bij de historische Zwiggeltersluis die in het Oranjekanaal ligt. Het Oranjekanaal is in 1853 gegraven voor afwatering van de veengebieden en vervoer van turf, maar lag te hoog voor afwatering en de schepen met turf kozen andere vaarwegen. Veel is er dus niet gevaren over het 45 kilometer lange Oranjekanaal. In 1976 is het kanaal definitief afgesloten voor schepen. Desondanks heeft het Oranjekanaal van Oranjedorp onder Emmen naar Hoogersmilde wel een belangrijke functie in het waterbeheer. In natte periodes wordt het water in midden en oost Drenthe via de Drentse Hoofdvaart afgevoerd naar het IJsselmeer en te droge periodes wordt het water omhoog gepompt. Ook de pompen in de Zwiggeltersluis dragen daaraan bij.

Zwiggeltersluis

In Westerbork, waar we brood en avondeten halen, stikt het van de toeristen. En velen doen samen boodschappen, terwijl dat niet de bedoeling is. Tegen 4 uur zijn we al bij het natuurkampeerterrein. We staan daar 2 nachten op het trekkersveldje. De zon schijnt en tot 6 uur hebben we ondanks de dreigende wolken veel zon. Vanavond heeft de camping een voorstelling geregeld. Niels Brandaan Cotterink, de verteller geeft de voorstelling ‘Itte’ niet zo heel ver van de tent. We hebben geen zin om te haasten en kopen geen kaartje, maar zien de voorstelling van een afstandje voor zover het is te volgen.