Fietsvakantie 2020: Rondje Noord-Nederland

Dag 2 afstand: van: via: naar:
Woensdag 29 juli 2020 80,5 km Mantinge Bargerveen Mantinge

Drents mooiste plekje?

Vandaag fietsen we een rondje, zonder bagage over het Bargerveen. Daar hebben we veel over gehoord in de trant van het mooiste plekje van Drenthe, maar we zijn er nog nooit geweest. Vandaag maar een poging doen en zelf een oordeel vellen of dit het mooiste plekje van Drenthe is. De Koning heeft in 2018 de schaapskooi geopend in het gebied, dus de verwachtingen zijn hoog. Onze fietstocht is gepland met de fietsbewust variant, gezien de afstand en wellicht het gebrek aan natuur onderweg, want de natuurroute was meer dan 100km. Het waait stevig, 4 Bft uit het Zuidwesten. Wij fietsen naar het Zuidoosten en de rit gaat dan ook vlot, ook vanwege de ruime fietspaden, die ons redelijk rechtaan, rechttoe richting Emmen brengen. Ideaal voor racefietsers, maar deze variant van de planner heeft niet onze voorkeur. Naarmate we zuidelijker komen verandert het landschap. Rond Mantinge is het nog zandgrond met duinen, maar al snel zitten we in het rechte, kale landschap van het veengebied met kanalen.

Oranjekanaal door Emmen

Bij Noord-Sleen komen we uit bij het ons bekende Oranjekanaal, waarlangs we Emmen doorkruizen. Oranje is het kanaal niet, maar wel groen van een plantje dat er erg graag in groeit. Tegen 12 uur zijn we in het hoogveen natuurpark.

Infobord Bargerveen

Na een eerste verkenning van wat er groeit en leeft in het hoogveen, gaan we eerst naar de vogelkijkhut voor een cache. Behalve een merel, zien we geen andere (water)vogels.

Geen watervogel te zien

In het park wordt nog volop gewerkt aan de lichtgrijze betonpaden met afrastering. Wel zien we wat hoogveen dat we ook vanuit Ierland herkennen met heide dat al voorzichtig begint te bloeien. Verder valt het park vanaf onze route ons nog wat tegen. Blijkbaar hebben we niet de kern van het gebied te pakken en hadden we welllicht te voet meer kunnen zien. We zullen over een paar jaar het gebied nogmaals te voet verkennen, want potentie heeft het wel. Maar het mooiste gebied van Drenthe? Zeker niet, Drenthe heeft nog veel mooiere gebieden.

Bargerveen

Vanaf de zuidkant van het natuurgebied, ten oosten van Weiteveen fietsen we het gebied weer uit. We picknicken aan de rand van het gebied en gebruiken die energie voor de terugweg. Het eerste stuk is volle tegenwind op lange rechte wegen in het veengebied. Weinig bescherming van bomen. Vanaf Nieuw-Amsterdam/Veenoord komen we langs Verlengde Hoogeveense vaart te fietsen. Hier is te zien hoe goed het gaat met de pleziervaart. Door de Coronacrises zijn er veel meer mensen het water op gegaan en dat zien we bij de bruggen en in het kanaal. We hebben geluk dat we niet hoeven te wachten als we het kanaal oversteken.

Verlengde Hoogveense vaart

We ploeteren verder. Soepel gaat het niet. Bij de buurtsuper in Oosterhesselen halen we wat drinken en nootjes voor de borrel op de camping. Tegen 4 uur zijn we er weer. Na het douchen relaxen we bij de tent. Het is een koele avond. Gelukkig gaan we uiteten in het restaurant dat bij de camping hoort.