Fietsvakantie 2020: Rondje Noord-Nederland

Dag 8 afstand: van: naar:
Dinsdag 4 augustus 2020 68,4 km Kollummerpomp Schildwolde

Voor de wind door deels bekend Groningen

Om 5 uur worden we wakker van een vogelconcert. Gisteravond tegen half 10 hadden we al een voorproefje gehad. Die beleving waarderen we altijd tijdens het kamperen, maar deze vakantie tot hebben we het tot nu gemist. Tegen 7 uur staan we op. De zon schijnt al op ons plekje. Tijdens het ontbijt hupt een mereltje rond en ook een mol komt eventjes boven de grond kijken, om vervolgens weer verder te graven. Zo blijft er natuurlijk geen fatsoenlijke tentplek met gras over, maar het is de natuur. Tegen 9 zitten we weer op de fiets, verder door het Nationaal Park Lauwersmeer. Veel vergezichten, Konikspaarden en runderen.

Fietsen in het Lauwersmeergebied

Het is een mooi slingerpad. Het riet en af en toe een zeilboot herinneren ons dat we langs een meer fietsen, maar het water zien we niet.

Zoutkamp

Pas bij Zoutkamp zien we het water en veel vissersboten. Met garnalen tellen en enig zoekwerk verkennen we dit gezellige vissersdorp en lossen we een cache op. Wim is hier zeker vaker geweest, maar Joke weet het niet zo zeker.

Smal kerkpad Bootje in Houwerzijlsterdiep

Via diverse losliggende fietspaden door de landerijen en langs het Houwerzijlsterdiep en Winsumerdiep komen we aan in Winsum, waar we bij familie koffiedrinken en lunchen. Tegen half 2 vertrekken we weer en gaan we via deels een nieuw fietspad richting Stad, maar voor Adorp gaan we naar het oosten richting Ellerhuizen, Zuidwolde en richting de Groninger wijk Lewenborg.

Krimstermolen

Heerlijk voor de wind fietsen vandaag. In Lewenborg halen we de boodschappen. Joke heeft hier op de basisschool gezeten en in haar studententijd een jaar in een naburige wijk gewoond. Maar in de 22 à 30 jaar is er veel verandert. Natuurmonumenten heeft het gebied Kardinge verder ontwikkeld. Na Ruischerbrug volgen we in rechte lijn het Slochterdiep verder naar het oosten. Ook hier veel verandert door de wijk Meerstad. We gaan echt als een speer vandaag, want we hebben voor de verandering deze vakantie wind mee. We komen in het gehucht Denemarken en denken even hoe de reis er dicht jaar uit had moeten zien: 4 weken hadden we uitgetrokken voor een fietstocht naar en door het land Denemarken, maar we moeten het dit jaar doen met het gehucht.

Denemarken (gehucht)

In Denemarken verlaten we het Slochterdiep en gaan een nieuw natuurgebied in. Het Dannemeer in het natuurreservaat ’t Roegwold is in de afgelopen jaren ontstaan door laaggelegen weilanden te laten onderlopen. Het lijkt nieuw, omdat de fietsknooppuntenborden hem nog niet laten zien. Het is een tussen 2010 en 2014 aangelegd meer en veenmoeras.

Dannemeer

Voor de vogels en natuurliefhebbers is het een aanwinst. Tegen kwart over 4 zijn we op de laatste camping deze vakantie. De camping is ruim opgezet en heeft een mooi grasveld en een Rustpunt, waar we ons op een lekker ijsje trakteren.