Fietsvakantie 2021: Hanzefietsroute + Deutsch-Deutscher Radweg

Dag 3 afstand: van: naar:
Maandag 9 augustus 2021 85,7 km Bissel Bremen

Hanzestad

We beginnen al snel met fietsen over onverharde paden. Dat is erg mooi, maar het fietsen wordt er wel zwaarder door. Het eerste stuk fietsen we door het Ahlhorner Fischteiche gebied over een stevig bospad.

bospad

We horen diverse vogeltjes onderweg. In het bos nog een watertje en verderop een mooi paars heideveld.

heide

Als we in Großenkneten aankomen zien we een paar mooie oude boerderijen in vakwerkstijl met rieten daken. We halen brood voor de lunch.

vakwerk

Als we het plaatsje uitrijden fietsen we tussen de weilanden en akkers door. Ook hier in Duitsland speelt het klimaatdebat. Langs de akkers zien we veel bloemenstroken voor de biodiversiteit en ook voor de fietser is dit een feest. Ook komen we te weten welke soort graan er groeit en hoeveel CO2 een hectare vol met graan, mais of akkerland opneemt en zuurstof produceert (meer info). Jammer dat het een cyclus is en dat de koeien die het gras en mais opeten de CO2 weer uitstoten en de zuurstof opnemen. Dat staat er op de borden niet bij ;)

CO2 binden

Na Harpstedt verlaten we het asfalt om een stuk door het bos te fietsen, af en toe is het slalommen om de plassen en blubber. Als we het bos uitkomen moeten we een stuk over een grasweg waar aan het eind een bankje bij een boom staat waar we lunchen. Helaas waait het wel behoorlijk.
Na de lunch hebben we eerst weer asfalt totdat we de in de buurt van de Klosterbach komen. We fietsen over een graspad tussen de koeien door en over een mooi houten bruggetje, aan de overkant gaat het even pittig omhoog naar de weg.

graspad met koeien

We fietsen verder over smalle wegen door een weidegebied. Eenmaal in stadsdeelstaat Freie Hanzestad Bremen kruizen we de rondweg en de A1, om daarna weer rustig langs de rivier de Weser Bremen in te fietsen.

langs de Weser

Langs het pad een volkstuinencomplex, waar we nog diverse schatten vinden. Eenmaal in het centrum is het duidelijk te zien dat het een oude Hanzestad is. We zien een pannenkoekenschip liggen (een driemaster), komen langs het Martinihof en we bekijken de historische gebouwen, waaronder het raadhuis en de dom op de markt.

driemasters

De Nederlandse namen en wellicht ook de architectuur verraden een nauwe band met de Nederlandse Hanzesteden. Wij zien in ieder geval enkele gelijkenissen met Hanzestad Groningen. Bremen is een fietsvriendelijke stad, met fietswegen, waar auto’s te gast zijn en losliggende fietspaden.

gebouwen Bremen

We overnachten op de grote stadscamping, waar het inchecken even duurt. We zetten onze tent op op een groot tentenveld. De lucht betrekt wat, maar we gaan, een beetje naïef, douchen. Tijdens het douchen breekt de hemel open en is het wachten om een beetje droog naar de tent te kunnen. Gelukkig wordt het wat droger en kunnen we borrelen in de tent. Deze staat gelukkig op een droge plek: een van de andere tenten heeft een windhoos gehad en stond op een plek waar het water naar toe stroomde. Zij moeten noodgedwongen hun tent verplaatsen in de regen. Als het weer droog is, koken we ons eten op een natte picknickbank en kunnen deze daar ook opeten. Tijdens het afwassen valt er nog een buitje, maar ook de thee kunnen we buiten maken en opdrinken. Na het tandenpoetsen zijn we net op tijd in de tent, want er trekt nog een onweersbui over.