Fietsvakantie 2021: Hanzefietsroute + Deutsch-Deutscher Radweg

Dag 12 afstand: van: naar:
Woensdag 18 augustus 2021 77,0 km Kunrau Schöningen

Deutsch-Deutscher Grenze

Na een heerlijke nacht staan we op als de haan kraait. Dat is om half 7, onze normale tijd, maar we hadden de wekker gezet om de rust te bewaren.

Tent in de tuin

Met een extra kop thee (waterkoker) en lieve woorden van onze gastdame vertrekken we weer. Eenmaal terug op de route, fietsen we over een kolonnenweg, overigens goed fietsbaar op dit stuk. We fietsen door een bio-reservaat Drömling met veel flora en fauna, waarvan het kleine grut aan ons oog voorbijgaat, want over een kolonnenweg moet je goed op het pad letten om op je baan te blijven.

Geasfalteerde weg

Als we op een geasfalteerde weg uitkomen, kunnen we kilometers maken. De jas gaat uit, want eindelijk stijgt de temperatuur. Er is weinig verkeer en veel mais langs de weg en lege graanvelden. De middag gaan we meer klimmen en ook langs een Grenzlehrpfad. Daar lezen we de persoonlijke verhalen van de lokale mensen uit de grenstijd.

Grenzlehrpfad

Het pad loopt echt over de grens en heeft steile hellingen. Dus lopen. Eenmaal boven hebben we een MTB pad. Je voelt op dit pad dat je dicht bij de grens bent, onder andere door de wachttorens. Gelukkig hoeven we niet te vluchten en bang te zijn dat we neergeschoten te worden. Aan het einde van de pad komen we weer uit op een weg en steken we de snelweg over. Langs die weg staat een stuk van de oude oorspronkelijke muur.

Marienborn

We komen uit bij de Grensovergang Marienborn. Deze grensovergang laat goed zien hoe groots het controleapparaat was opgezet om de West-Duitsers te controleren die van West-Duitsland naar West-Berlijn reden. We zien de andere vakantiefietsers die we vandaag eerder hebben gezien en houden het bij een kort bezoek. We fietsen door naar het plaatsje en zien een mooie garagedeur.

Mooi beschilderde garagedeur

Het landschap wordt meer glooiend en dus moeten we meer klimmen en dalen. Het afdalen op open stukken valt niet mee met een stevige zijwind.

Glooiend gebied

Bij Hötensleben bezoeken we nogmaals een Gedenkstätte die we via een Kolonnenweg naderen. Die is niet vlak en heeft veel gaten, dus slingeren we over het pad.

Hotensleben

We eindigen de route met een kolenafgraving nabij Schöningen waar we in een Gästehaus overnachten. We genieten van een warme douche en ’s avonds lekkere een Italiaans burger en shaslick op het terras bij “Das andere Scheinich's”.