Fietsvakantie 2022: Jutland fietsroute + Oostzee route

Dag 3 afstand: van: naar:
Maandag 1 augustus 2022 67,2 km Immervad Bække

Grafheuvels enzo

Uiteindelijk wordt het pas vroeg in de ochtend droog. De spullen in de tent zijn droog, de tent zelf niet en de spullen aan de waslijn natter dan toen het werd opgehangen. Alle was wordt uitgewrongen en mag aan de lijn en in de wind blijven hangen tot we vertrekken. Ook de tent mag nadrogen tijdens het ontbijt, want die hebben we waarschijnlijk niet nodig vanavond, hoe droger hoe beter. En waaien doet het, zo’n 4 Bft uit het noordwesten, dat ervaren we tijdens het fietsen. De eigenaresse zwaait nog even als we vertrekken, maar een praatje maken heeft ze niet gedaan. Denen zijn redelijk op zichzelf, is zo onze eerste indruk.

grindweg

De tocht zelf is afwisselend, zowel smalle asfaltwegen als veel grindwegen, die goed te fietsen zijn (stevig). Als de grindwegen klimmen – vlak is het nooit – en zeker bij zij- en tegenwind, voel je de extra weerstand wel. We zien het ook terug in de snelheid. Met afdalen op grindwegen is er ook niet zoveel plezier te beleven want het is opletten.

graanveld

Ook het uitzicht is gevarieerd. Het is wel allemaal agricultuur, maar we zien akkers met mais, goudgeel graan en af en toe runderen. Zowel grote kuddes melkkoeien als kleine kuddes natuurrunderen, waar in de kudde meerdere generaties aanwezig zijn en kalfjes bij hun moeder drinken.Onderweg zien we enkele hunebedden en ook diverse grafheuvels uit de steen- en bronstijd. Het voelt helemaal vertrouwd als Drenten.

grindwegkruizing

Onderweg zien we een aantal vakantiefietsers, zowel traditioneel bepakt als ook enkele bikepackers. De meeste komen ons tegemoet, die hebben lekker wind mee. In de middag is het meer ploeteren met de wind en fietsen we vaker in een treintje (Wim voorop), maar bij wat pittigere klimmetjes lukt dat niet en is het ieder voor zich. Sommige stukjes hebben we vol tegen wind, maar het merendeel is zij/tegen wind, wat ook vermoeiend is.

vijver bij shelter

Tegen 4 uur zijn we in het plaatsje Bække. Hier gaan we midden in het dorp overnachten in een shelter. We pakken de achterste shelter met uitzicht op de vijver. Rond de vijver loopt een buurtbewoner een intervaltraining. Ook komen nog twee dorpelingen langs met de hond, die ons welkom heten en waar we een kort gesprekje mee hebben. We besluiten nog even in de zon te zitten met onze nieuwe stoeltjes. Tegen 6 uur komen nog twee andere fietsers, die één van de shelters pakken die bij de vuurplaats. Bij onze shelter maken we eten en genieten van onze eerste shelterervaring uit de wind.