Fietsvakantie 2022: Jutland fietsroute + Oostzee route

Dag 9 afstand: van: naar:
Zondag 7 augustus 2022 66,1 km Aalborg Skallerup

Weids Denemarken

We zijn vroeg wakker. Er is regen voorspelt en we ruimen snel de tent leeg en breken hem af. Het buitje komt iets eerder en daardoor is de tent niet helemaal droog. We ontbijten bij de keuken op een picknickbank onder het afdak. Diverse kampeerders zijn al op, waaronder veel vakantiefietsers op het veldje naast het toiletgebouw. Tegen half 9 vertrekken we verder richting het noorden. Van Aalborg zien we niet veel, maar nog wel de haven en een spoorbrug.

Weids

Eenmaal Aalborg uit, is het landschap open en weids. Veel Agricultuur, weides met kleine kuddes, mais, graan in diverse soorten en ook aardappels. Later in de ochtend worden de kuddes koeien wat groter en zien we ook enkele varkenshouders en één kippenboer.

Weids 2

Het landschap verschilt met Nederland vanwege vele weides en akkers die omringt zijn met rijen bomen en her en der ook bosjes. Dus niet zo weids als in de provincie Groningen. Vlak voor de lunch hebben we een paar kleine heuveltjes.

Lunchplek

We lunchen bij een school annex cultuurcentrum. Bij de schoolatletiekbaan is een overdekte vuurplaats, waar we dankbaar gebruik van maken. Want de luchten zijn de hele ochtend al dreigend en af en toe spettert het ook. Tijdens de lunch is het droog, maar bij het inpakken van de tassen breekt de hemel toch nog even open. Wij zijn blij dat we nog bij de overdekte lunchplek zijn. De regen stroomt van achteren de hut in. Als het weer droog wordt, vervolgen we de route. Wederom veel rustige wegen, maar soms ook wat drukkere wegen.

Kerkje

Waar het vanochtend zo goed als windstil was, trekt de wind nu meer aan. We komen ook dichter bij de kust en belanden in het duingebied, vergelijkbaar met de Nederlandse kust. We zien op een hoge duin een kerkje, die we even bezoeken en van het uitzicht genieten.

Uitzicht richting duinen

Het laatste stukje is door de duinen en tegen 3 uur komen we al aan bij de shelterplek. Daar zijn 6 shelters en allen nog vrij. Wij kiezen de schoonste uit. Het zaagseltoilet is zo’n 300m van de shelterplaats bij de parkeerplaats, maar gelukkig is het waterkraantje wel dichtbij. Nabij de parkeerplaats is ook een bezoekerscentrumpje ingericht met informatie over het nationaal park, dat we lopend even bezoeken.

infocentrum NP

Op een gegeven moment komt er nog een Nederlandse auto naar de shelterplek toerijden, terwijl het echt duidelijk verboden is voor auto’s. Gelukkig gaan ze snel weer weg. Ook komt nog een local langs die een praatje maakt. Hij kent twee Nederlandse woorden: “fietspad” en “kippenpoten”. We zijn toch wel benieuwd in welke context hij deze woorden heeft geleerd. Hij wenst ons verder een fijn verblijf en vervolgt zijn wandeling. Tegen 6 uur komen nog twee Duitse stellen. Ze willen gebruik maken van de vuurplaats en balen dat wij er ook al zijn. Na intern overleg lopen ze weer terug naar de parkeerplaats en zien ze nog een andere vuurplaats. Ze zijn met twee auto’s waar ze ook in slapen en besluiten de voorste vuurplaats te nemen. Ondertussen is er nog een derde auto op parkeerplaats aangekomen. Daar komen twee Françaises uit. De vriendinnen besluiten één van de andere shelters te pakken en ze lopen een paar keer heen en weer om alle spullen te halen. We hebben verder geen woorden met de dames gewisseld, maar gaan onze eigen gang. We eten bij de picknickbank, maar de thee doen we bij de shelter, vanwege de wind/warmte.