Fietsvakantie 2022: Jutland fietsroute + Oostzee route

Dag 21 afstand: van: naar:
Vrijdag 19 augustus 2022 33,6 km Fåborg Svendborg
Vrijdag 19 augustus 2022 24,0 km Svendborg Ærøskøbing
Vrijdag 19 augustus 2022 20,0 km Ærøskøbing Søby

Pakjesland en dolfijnen

Tegen 9 uur zijn we weg met direct een klimmetje naar route 8, de Oostzeeroute. De route blijft glooiend.

Glooiende akker

We zien steeds meer lege akkers, maar meer dan vorige dagen ook veel pakjes stro op het land. Op enkele plekken worden die al op de kar geladen. We zien ook veel luxe optrekjes met een gracht om het pand of een grote vijver in de voortuin. Er is weinig wind, dus dat levert mooie weerspiegeling in het water op.

Landhuis met vijver

Bij één van de landhuizen staat een grote authentieke schuur, vol met graan. We vragen ons af of er nu meer graan is geproduceerd, nu Oekraïne minder levert.

Grote stropakken

We komen uiteraard regelmatig bij de Oostzeekust, waar we diverse boten zien, het meest zeilboten en een veerboot die naar Ærø vaart.

Zeilboten

We gaan verder als een speer en zo kunnen we een eerdere boot naar Ærø nemen. Het laatste stuk naar Svendborg gaat over een saaie weg, die licht omhoog loopt. Het matrixbord detecteert dat Joke 14 km/h uur fietst en beeld dit uit met een slak als plaatje, niet echt een compliment. We zien hier in Svendborg heel veel vakantiefietsers. Het blijkt dat dit het centrum is van het rondje die als een acht is uitgezet. Om 11 uur halen we brood bij een warme bakker en boeken het bootticket om naar de boot van 12:05 en fietsen naar de haven. We hebben nog een half uur en besluiten op het terras van een hotel met uitzicht op de aanlegplek een kop koffie te drinken, nou ja een kop, het was een hele kan, maar daar was de kwaliteit ook naar. De rij auto’s groeit voor ons terras en als we hebben afgerekend, besluiten we ook maar in de rij voor de fietsers te gaan staan. Als de veerboot aankomt, zien we dat hij niet alleen komt. Een dolfijn geeft ons al wachtend een mooie show. Helaas hadden we de camera niet paraat, maar wellicht zwemmen de dolfijnen wel mee terug. We mogen als laatsten aan boord, maar we weten op het zonnedek nog een plekje langs de rand te bemachtigen. Overigens geen zon vandaag, af en toe gespetter, maar de temperatuur is prima rond de 21 graden.

Dolfijn

Als we weg varen zien we inderdaad meerdere dolfijnen onder water meezwemmen met de boot en het is wachten op een mooie sprong. Het duurt even voordat we eentje op de foto hebben, maar dat is ook gelukt. We genieten van het moment. Als we naar de Waddeneilanden varen, dan mogen we al blij zijn met een zeehond. Op het dek lunchen we. Tegen half 2 zijn we op Ærø.

Uitzicht op zee

We fietsen de route verder en slaan, tegen de verwachting in, Ærøskøbing over. As we erachter komen, is het al 2 kilometer terug naar het centrum van het plaatsje. Daar hebben we geen zin in en we gaan verder met fietsen en cachen. Het blijft glooiend, niet door duinen zoals verwacht, maar door de heuvels.

Trekker met stropakken

Bij Søby fietsen we door naar de haven en halen we de boodschappen. Een kilometer verder is de (terrassen)camping, waar we een mooi plekje vinden. Helaas spettert het nog wel af en toe, maar gelukkig pas als de tent staat.