Wim & Joke's vakantie website

Fietsvakantie 2022: Jutland fietsroute + Oostzee route




Dag 24 afstand: van: naar:
Maandag 22 augustus 2022 4,8 km Jarplund Flensburg station
Maandag 22 augustus 2022 394,0 km Flensburg station Leer station
Maandag 22 augustus 2022 13,5 km Leer station Weener

Mensentransport

Vandaag een treindag om van Flensburg naar Leer te komen. Eigenlijk is Weener de eindbestemming, maar de spoorbrug is nog steeds (al jaren) stuk. Vervangend busvervoer werkt niet voor fietsers, dus het laatste stuk fietsen we.
Tegen 9 uur vertrekken we naar Flensburg, zo’n 20 minuten fietsen. We zijn vroeg en het is nog even rustig op het perron, maar het wordt snel drukker.

Station Flensburg

Als de trein is aangekomen en leeg is, stroomt de trein ook weer snel vol met alle wachtenden. Na een paar minuten na vertrek staan we al stil, een stilstaande trein ergens voor ons. De eerste 10 minuten vertraging hebben we al te pakken. Tijdens de rit zijn er veel wisselingen in passagiers, maar eigenlijk blijft de trein voor een maandagmorgen goed gevuld. Met de ruim 10 minuten vertraging, komen we aan in Hamburg. De volle trein loopt leeg op een vol perron, we kunnen niet anders dan meegaan in de massa. En dat in coronatijd, we dragen wel mondmaskers, maar toch. Omdat we op een ander perron zijn aangekomen, moeten we een perronwissel doen, dus wordt het met de lift omhoog. Ondanks de vele andere fietsers, grote koffers en niet te vergeten de vele kinderwagens, gaat dat redelijk vlot. Op de overloop van het station halen we belegde broodjes en drinken die we in een tussenstukje opeten. De volgende trein heeft ook vertraging, dus haasten hoeven we niet. Eenmaal weer beneden op het perron is het zoeken naar een plekje in de massa om te wachten op de trein. Die wordt uiteindelijk geannuleerd. Uiteindelijk komt er een andere trein, maar we blijken niet op de juiste plek te staan op het perron voor de fietscoupé. Met veel moeite krijgen we de fietsen wel aan boord en dankzij behulpzame medepassagiers die ook als sardientjes in de trein staan, krijgen we de fietsen wel in de fietscoupé, waardoor we in het halletje niet meer de doorgang blokkeren. Na de eerste halte, zo’n 10 minuten verder (het voelde veel langer) stappen gelukkig meer mensen uit dan in. Dat geeft iets meer ruimte, maar het wordt wel de hele rit naar Bremen (1 uur en 15 minuten) staan. In Bremen hebben we de aansluiting gemist. De volgende trein is een combi IC/RE, waar we wel met ons 9 euro kaartje in mogen, maar wel de fiets moeten reserveren. Wim gaat naar de servicebalie en weet 2 fietsplekken voor 9 euro reserveringskosten te reserveren. We kunnen dus mee, maar de vraag is of we dan wel kunnen zitten.

Fietsen in de trein van Bremen naar Leer

Ook in deze trein veel kinderwagens, zelfs een dubbele. Die hoeven niet te reserveren, terwijl de conductrice wel even roept dat alleen gereserveerde fietsen mee mogen. De andere vakantiefietsers stappen niet in en zullen wellicht wachten op de volgende trein een uur later. De (klap)stoelen zijn ook hier bezet. Na Oldenburg wordt het rustiger en kunnen we eindelijk even zitten. In Leer stappen we uit en gaan fietsen. Eindelijk ook wat frisse lucht. We hadden het wel druk verwacht (alleen al door het 9 euro kaartje), maar zo druk is echt onvoorstelbaar. De treinmaatschappijen hadden al gewaarschuwd.

Fietsen langs de Emsdijk

Het fietstochtje naar Weener gaat langs de dijk van de Ems.

Schapen op de dijk

We zien de schapen op de dijk. We komen aan bij het stacaravanpark van het plaatsje en zetten onze tent op op een klein grasveld naast een sanitairgebouw. Niet veel later komen er nog een fietsende vader en zoon bij. Wij frissen ons op en gaan naar het Havenrestaurant. Op het terras eten we een heerlijke soep en vismaaltijd. Als deze op is, komt de lokale brandweer langs voor een oefening op het water of een ontgroening, want de jongste leden gaan met een rubberbootje het water op, terwijl de anderen water spuiten op het water. Als onze espresso op is, is het bootje nog niet terug, dus wat ze gedaan hebben, komen we niet te weten. We lopen via de supermarkt terug naar de camping, waar we met een bescheiden borrel de dag afsluiten.

Onze tent op de camping in Weener

We blikken terug op de treinreis: als dit de standaard wordt qua treinen, dan gaan we in vervolg bij rondjes met de auto naar het startpunt. Dat kost wel de nodige CO2 uitstoot, maar scheelt wel een hoop ergernis en negatieve energie.

De volledige trein/reis route van vandaag:
Jarplund - Flensburg : fietsen
Flensburg - Hamburg Hbf : RE7 (10:15-12:15 12:25 een beetje vertraagd)
Hamburg Hbf - Bremen Hbf : RE4 (13:15-14:24 13:37-15:25 behoorlijk vertraagd)
Bremen Hbf - Leer : IC2038/RE56 (15:53-17:14 een trein later dan gepland)
Leer - Weener : fietsen